School en complimenten. De eerste herinnering die in mij opkomt, gaat terug naar de lagere school. Van de juf een plaatje mogen uitzoeken als ik een lesje goed gemaakt had. Of dat zij een stempel in mijn schrift zette. En ik bij drie stempels, aan haar tafel, een groter plaatje mocht uitzoeken. Wauw, wat een feest was dat!

Van de middelbare school herinner ik me minder. Ik weet nog dat ik de hoofdrol in de brugklasmusical speelde. En dat er een lovende recensie in de schoolkrant stond. Dat zorgde ervoor dat ik lange tijd droomde om naar de toneelschool te gaan. Samen met mijn nicht Mylene d’Anjou. Zij heeft haar plan doorgezet. Na diverse eigen cabaretvoorstellingen speelt ze nu in de voorstelling Powervrouwen. Een aanrader! Ik ben een andere kant op gegaan, het onderwijs in. Alhoewel, dat is soms ook net een soort van toneelspelen.   

Uit onderzoek blijkt dat mensen meer hun best doen als zij regelmatig een compliment krijgen. Dat wil zeggen, een oprecht compliment. En het liefst een compliment dat niet persoonsgericht maar procesgericht is. Zodat de ander precies weet wat jij aan zijn of haar aanpak waardeert. Dus niet:  ‘Je bent creatief’. Maar wel: ‘Tijdens ons overleg bracht jij een creatieve werkvorm in waardoor collega’s  op nieuwe ideeën kwamen’.

Hoe vaak geef jij eigenlijk een compliment? Aan leerlingen of collega’s? En wat doet dat met die persoon? En wat doet het met jou?

Welke rendement heeft jouw compliment?

Deze vraag staat centraal in deze aflevering van KOOT’s Kwesties. Met een doe-direct-tip. Om met dit thema direct aan de slag te gaan.

Veel kijkplezier!
Marianne