Bij een lesbezoek zag ik laatst een leerling die tijdens de presentatie van een medeleerling voortdurend met haar telefoon bezig was. Mijn eerste interne reactie was: “Lekker beleefd, zo met je telefoon bezig zijn!” Maar wat bleek achteraf, zij typte haar feedback in op haar mobiel. Na de presentatie vroeg de docent haar tips te geven aan haar klasgenoot. En die tips, hele mooie trouwens, kon zij zo van haar scherm oplezen!

Ik merk dat ik niet de enige ben die zo gefocust is op mobiele telefoons in het onderwijs. Vandaag las ik op Facebook een post van een docent Aardrijkskunde. Hij deelt daarin een foto die hij 25 jaar geleden voor een brochure gemaakt heeft. Op de foto een groep leerlingen in de kantine tijdens de middagpauze. Zijn commentaar:

“Geen mobieltjes, want die waren er toen nog niet. De leerlingen praten met elkaar. Dat doen ze nu ook nog wel maar altijd is er een smartphone bij de hand.”  

Zelf ben ik opgegroeid in het premobiele tijdperk. Echter, de smartphone is nu een wezenlijk onderdeel van mijn bestaan. Laatst vergat ik mijn mobiele telefoon in mijn tas te stoppen. Hij lag onder de oplader. Wat voelde ik mij die middag onthand.

Ik was onbereikbaar (telefonisch, WhatsApp), moest naar de parkeerpaal lopen en inschatten hoelang mijn afspraak zou duren (app Parkmobile), kon niet even snel het profiel van mijn gesprekspartner doornemen (LinkedIn) en kon geen foto’s maken van dingen die ik mooi, interessant of leerzaam vond. Herkenbaar?

Wist je dat een gemiddelde smartphonegebruiker zijn telefoon 221 keer per dag checkt?

Dit valt dus niet (meer) te negeren. We moeten de mobiel een plek geven in het onderwijs.
Bijvoorbeeld vanwege apps die leren interessanter kunnen maken. Zoals Kahoot om kennis te toetsen of Mentimeter om meningen te peilen. Leerlingen die een korte film of foto’s maken van dingen die zij willen opnemen in hun portfolio of loopbaandossier. Enz. enz.

Of toch niet? Volgens onderzoekers zitten pubers al meer dan 5 uur per dag op hun mobiel. En dan ook nog eens in de klas. Mooi niet!

Wel of geen mobiel in de klas?

Deze vraag staat centraal in de eerste aflevering van KOOT’s Kwesties. Met een DOE-DIRECT-TIP. Om met dit thema op school direct aan de slag te gaan.

Veel kijkplezier!

Marianne

P.S. Mocht je willen weten hoe vaak jij jouw mobiel per dag checkt, gebruik dan de app Checky. Wil je tevens weten wat je doet en hoelang, gebruik dan de app Menthal (android) of Moment (iPhone).