Maatwerk voor leerlingen. Daar hebben we het regelmatig over in het onderwijs.
Meestal onder de noemer van gepersonaliseerd leren.

Ik ben daar een voorstander van.
Jij ook?

Want hoe meer leerlingen hun leerproces kunnen en mogen sturen, des te gemotiveerder ze zijn.
Zeker als leerlingen daarbij hun talenten kunnen inzetten.

Voor opdrachtgevers bijvoorbeeld, een oplossing bedenken voor een echt probleem.
Bij vakoverstijgende projecten. Binnen en buiten de school.
Dat vinden leerlingen pas gaaf om te doen.

Maar weet je wat ik nu zo raar vind?

Ik hoor nooit iets over maatwerk voor docenten. Jij wel?

Want als maatwerk voor leerlingen motiverend werkt, geldt dat dan niet voor docenten?

Wat als docenten nu eens de mogelijkheid krijgen om zelf een oplossing te bedenken voor een onderwijskundig probleem. Samen met leerlingen, samen met collega’s.
Of nog beter, samen met iemand van buiten het onderwijs.

Niet een verandering opgelegd krijgen.
Maar de ruimte krijgen om zelf te experimenteren.

Hoe gaaf is dat!?

Daarover gaat aflevering 20 van Koot’s Kwesties.

Maatwerk voor docenten.
Met een doe-direct-tip-op-maat.

Ik daag je uit.
Neem gewoon eens de proef op de som. Vandaag nog.
Onder de noemer van gepersonaliseerd experimenteren.

Ontdek wat maatwerk met jou doet.
Wat het met leerlingen doet.
En wat het met de energie in de school doet.

Veel kijkplezier!

Marianne