Wist je dat 1 op de 6 leerlingen gebruik maakt van schaduwonderwijs?
Ja, je leest het goed: 1 op de 6!?

Zitten ze de hele dag al braaf op school, moeten ze in hun vrije tijd weer in de schoolbanken zitten. Voor bijles, huiswerkbegeleiding, examentraining, en ga zo maar door.

Het woord ‘schaduw’ komt in weinig andere sectoren voor.
En als het voorkomt, heeft het geen positieve associatie.
Denk maar aan schaduwboekhouding. Of schaduwleven.

Waarom hebben we dan wel schaduwonderwijs?

Deze vraag staat centraal in aflevering 18 van Koot’s Kwesties.

Is ons onderwijs dan niet goed genoeg?
Of speelt er iets anders?

Het is nu heel makkelijk om te zeggen: ja, maar het ligt aan de ouders. Zij willen immers het hoogste of allerbeste voor hun kind. Tegenwoordig betekent dat minimaal de havo.

Want o wee, als een ouder op een verjaardag of in de sportkantine moet zeggen:
“Mijn kind zit op het vmbo.”

Dit is trouwens een mooi onderwerp voor een andere aflevering van Koot’s Kwestie!
Maar dat even terzijde. Terug naar schaduwonderwijs.

Als onderwijs moeten we de hand deels in eigen boezem steken.
In de video leg ik uit waarom.

Met natuurlijk weer een doe-direct-tip. Zodat je direct aan de slag kunt, en we er samen voor zorgen dat schaduwonderwijs verleden tijd wordt.

Veel kijkplezier!

Marianne