Onderwijs is constant in beweging. Iedere dag opnieuw. Om moe van te worden. Of toch niet?

Hoe vaak laat jij de mening van leerlingen meewegen in jouw beslissing? En even voor de goede orde, dan bedoel ik niet de mening van leerlingen uit het leerlingenparlement of de MR.

NOOIT – SOMS – VAAK – ALTIJD

Heb je gekozen voor nooit of soms, dan benijd ik je niet. Dan durf ik te beweren dat jouw beslissingen niet altijd goed uitpakken. Je mist namelijk cruciale informatie. Die van ervaringsdeskundigen. Jouw leerlingen.

Zij zeggen gewoon wat ze van iets vinden. Ongeremd en zonder gêne. Het spreekwoord luidt niet voor niets: Kinderen en dronkaards spreken de waarheid.

Leerlingen zie ik als mede-eigenaren van de school. Niet als bezoekers. Ik ga altijd met hen in gesprek. Bij de start van het ontwerptraject, in (tussen-)evaluaties of gewoon spontaan op de gang.

Leerlingen kunnen mij (en dus ook jou!) als geen ander vertellen wat er goed en minder goed gaat in de school. Waar knelpunten zitten. Welke oplossingen er zijn. Daarom is mijn motto:

Geen onderwijsverandering zonder input van leerlingen!

Hoe denk jij hierover?

Deze vraag staat centraal in de elfde aflevering van Koot’s Kwesties. Met natuurlijk weer een doe-direct-tip. Om hiermee direct met je team aan de slag te gaan.

Veel kijkplezier!

Marianne