Veranderingen. Waarom lukt de ene verandering wel, en stuit de andere op enorme weerstand? Wat in ieder geval niet helpt is een lijvig, ingewikkeld veranderplan, opgesteld door het managementteam, dat gedropt wordt en het team mag uitvoeren. Wat wel werkt, is om het team vanaf dag 1 te betrekken. Welke mogelijkheden tot verbetering ziet zij? En laat dit dan niet eerst tot in detail uitwerken. De beste ideeën passen immers op een bierviltje!

Ga dus snel van start. Anders lekt de energie weg. Een mooi voorbeeld uit mijn eigen praktijk. Een vmbo-school is druk met LOB*. Bij LOB is de leerling aan zet. Voor het team was het duidelijk dat dit ook geldt voor de loopbaangesprekken. De leerling moet zelf kunnen bepalen waar het gesprek over gaat. En na het gesprek zelf het verslag maken. Natuurlijk waren er ook twijfels: kunnen ze dat wel? Moet ik dat als docent niet meer sturen?

Maar het team durfde het aan. Durfde het aan om dit samen met de leerlingen uit te proberen. Niet eerst alles van A tot Z op papier zetten. Maar het gewoon laten ontstaan. En na iedere gespreksronde samen met de leerlingen kijken: wat werkt en wat niet? Wat moet anders? Na een jaar uitproberen en verbeteren is de procedure pas op papier gezet. Door het team met de hulp van leerlingen.

Wat hoort voor jou bij veranderen? Een dik veranderplan?
Of durf jij het aan om zonder zo’n plan te starten?

Deze vraag staat centraal in de derde aflevering van KOOT’s Kwesties. Met een doe-direct-tip. Om hiermee op school direct aan de slag te gaan.

Veel kijkplezier!

Marianne

*LOB staat voor loopbaanontwikkeling en –begeleiding.