Als ik terugdenk aan de lessen in mijn middelbare schooltijd dan zie ik: 30 tafels, 30 stoelen, 30 leerlingen, 1 docent, krijtbord. Tafels twee aan twee. Docent voor de klas. Leerlingen die luisteren, vragen stellen en aantekeningen of opdrachten maken. Ik bewoog weinig in de klas. Behalve een pen, prop of gum die zo nu en dan door de klas vloog, wat schuiven op mijn stoel of omgedraaid zitten om met mijn ‘achterbuuf’ te kletsen. Wat trouwens al snel leidde tot de opmerkingen als: “Draai je nu eens om! Zit eens stil! Ik waarschuw nog 1x!” Bewegen op school beperkte zich voor mij tot de gymles, pauze (heen en weer naar de aula) en lokaalwisseling.

Er zijn nog veel scholen in Nederland waar de situatie zo is. Het krijtbord is inmiddels vervangen door een smartbord. Hoewel ik in de praktijk zie dat docenten dit bord niet altijd gebruiken. Vaak een kwestie van ‘handelingsverlegenheid’. Wat volgens mij gemakkelijk op te lossen is, als je leerlingen om hulp durft te vragen. Zo ken ik een school die leerlingen inzet om docenten verder te scholen in het gebruik van het smartbord. Maar ik dwaal af.

Bewegen. Wist je dat jongeren tussen 12 en 20 jaar bijna de helft van de dag zitten (of hangen)? Om precies te zijn 10,1 uur.* Op school tijdens lessen, thuis tijdens huiswerk maken en op de tablet werken of tijdens gamen. Vaak zitten jongeren langer dan 30 minuten aan een stuk. Terwijl het advies is om maximaal een half uur te zitten en dan enkele minuten te bewegen.
Uit onderzoek blijkt dat bewegen en leren elkaar aanvullen. Door te bewegen raak je energie kwijt waardoor je daarna geconcentreerder kunt werken. Zeker voor jongens interessant! Verder neem je door te bewegen lesstof beter op. En, ook niet onbelangrijk, je onthoudt de stof langer.

Zitten is het nieuwe roken, wordt ook wel beweerd. Hoe zit dat op jouw school? Hoeveel zituren maken leerlingen op een dag? En hoeveel docenten en leidinggevenden? Wat moet er volgens jou gebeuren om iedere groep vaker in de benen te krijgen?

Deze kwestie staat centraal in de tweede aflevering van KOOT’s Kwesties. Met wederom een doe-direct-tip om hiermee op school direct aan de slag te gaan.

Veel kijkplezier!

Marianne

*uit rapport over de beweeglijkheid van de Nederlander van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP)