Als variant op strandjutten. In het land op zoek gaan naar 'aangespoelde ideeën'.
Mooie voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk. Als inspiratiebron voor jou.

De geheime formule van het Clusius College

Op schoolreis. Dat gevoel krijg ik als ik op pad ben voor mijn serie Schooljutten.   

Voor deze aflevering reis ik richting Castricum waar ik een gesprek heb met Patricia Bleeker, directeur van het Clusius College. Dit vmbo kenmerkt zich als een 'School voor Kansen'. Meer dan 30% van de leerlingen haalt zijn diploma in een hogere leerweg dan het basisschooladvies.

Het Clusius College in Castricum is een groen vmbo dat al sinds 2012 het predicaat 'Excellente School' heeft. Het predicaat waar de laatste tijd zoveel om te doen is. Patricia wordt een beetje narrig van de negatieve publiciteit over het predicaat. Zij ziet het juist als kans om te laten zien hoe mooi het vmbo is.

Lees meer...

Vmbo-scholen in the lead

Waarvoor mag je mij ’s nachts wakker maken? Als ik meerdere partijen aan elkaar kan verbinden. Scholen met bedrijfsleven. Scholen onderling. Daarom hoef ik niet twee keer na te denken als iemand mij tipt over het project Toptechniek in Bedrijf Noord-Holland Noord. Een project waarin drie partijen samenwerken: onderwijs, overheid en bedrijfsleven.

Ik ga in gesprek met de enthousiaste projectleider Quirien van Ojen over wat dit project zo uniek maakt: de gedegen analyse vooraf en het centraal stellen van de behoeften van het vmbo.

Lees meer...

STC vmbo werkt aan 21e eeuwse vaardigheden

De 21e eeuwse vaardigheden. Een bekend begrip in onderwijsland. Maar hoe geef je daar handen en voeten aan in de praktijk? Met die vraag bezocht ik het STC vmbo in Rotterdam.

Leerlingen volgen daar één dag in de week het vak Technologie en Toepassing (T&T). Een nieuw vak waarbij onder andere samenwerken en leren werken met nieuwe technologieën centraal staat. 

Ik liep een dag mee en er ging een wereld voor mij open!

Lees meer...

Cartesius 2: eigenzinnig en innovatief onderwijs

Cartesius 2 (kortweg C2) is een nieuwe school in Amsterdam voor VWO+ en Havo. De school is in 2016 gestart met 90 leerlingen en wil uitgroeien tot maximaal 700 leerlingen in 2021. De school noemt zichzelf eigenzinnig en innovatief. Deze twee woorden maken mij nieuwsgierig.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Wat levert het leerlingen en docenten op? Wat maakt dat een leerling zegt: “Het voelt niet als school.” Ik sprak hierover met Martijn Meerhoff, rector van Cartesius 2.

Lees meer...

Zes LOB-juweeltjes via online spieken

Hoe leg ik in vmbo-t voor LOB de link naar de praktijk? Met deze vraag in mijn achterhoofd start ik mijn online spiektocht. In dit artikel deel ik mijn resultaat. 

De leerling een ervaring cadeau doen. Dat komt terug in alle voorbeelden. Daarvoor moet je de school uit, je netwerk inzetten en samenwerken. Zodat leerlingen (en docenten!) op plekken komen waar zij niet dagelijks vertoeven. Met drie tips hoe je dit kunt bereiken.

Lees meer...

Spring High: leren in beweging

Vroegtijdige selectie op 12-jarige leeftijd. Niet iedere leerling is daarbij gebaat. Spring High in Amsterdam Nieuw-West laat zien dat het anders kan. Door het beste van po en vo te combineren. Leerlingen van 10 t/m 16 jaar volgen samen onderwijs, ongeacht niveau. Een innovatief onderwijsconcept waarin bewegen en ontwikkelkansen centraal staan. Ik sprak hierover met Camyre de Adelhart Toorop, locatieleider van Spring High.

Lees meer...

Finaleweek: loslaten rooster brengt leerlingen in beweging

Welk soort onderwijs past bij leerlingen die nog geen 10 minuten stil kunnen zitten? Dat was de vraag voor het team van het vmbo voor Sport & Dans in Rotterdam. Ik heb vanuit onderwijsbureau &KOOT de school daarin mogen begeleiden. Hieruit is de finaleweek ontstaan. Ik sprak over de finaleweek met Rens Riekwel, afdelingsleider onderbouw.

Lees meer...

De TalentFactory: onderwijsconcept voor breed, loopbaangericht onderwijs

Dare to discover. Dat is het motto van SG Newton in Hoorn. Een loopbaanschool met breed oriënterend onderwijs. In de TalentFactory voeren leerlingen projecten uit waarvoor zij zelfs in het weekend graag hun bed uitkomen. In gesprek met Marion Winkelhuis over de rol van leidinggevende bij de invoering van een nieuw onderwijsconcept.

Lees meer...

Motiverend onderwijs

Motiverend onderwijs, in een klaslokaal met 30 tafels in een bus-opstelling. Hoe doe je dat? Een voorbeeld uit de praktijk van Jos Baijens, docent Nederlands op het Beatrix College in Tilburg. Want niet de opstelling, maar de rol van de docent is hierin alles bepalend. Met drie tips om de juiste voorwaarden te creëren.   

Lees meer...

De Bedrijvencarrousel: van stagelopen naar leren op de werkplek

Een nieuwe aanpak waarmee je de stage laat aansluiten bij de nieuwe examenprogramma’s in het vmbo: de Bedrijvencarrousel van Rotterdams Vakcollege de Hef. Van stagelopen naar leren op de werkplek. Een samenwerking tussen school en bedrijven in de regio. Met drie waardevolle tips van ‘praktijkexpert’ Iko Doeland om hiermee zelf aan de slag te gaan.

Lees meer...