LOB als motor voor onderwijsontwikkeling

Ik kraak met teams LOB-dilemma’s op strategisch, inhoudelijk en organisatorisch vlak. Van LOB als taak voor de decaan naar LOB als motor voor onderwijsontwikkeling. Van LOB als los vak op de lessentabel naar rode draad in het curriculum. Op weg naar LOB als gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen in het netwerk van de leerling.

Doorlopende leerlijn LOB

Voor het vmbo heb ik samen met Caroline Wiebenga-Brouwer een doorlopende leerlijn LOB geschreven. Deze leerlijn biedt de leerling structuur en ruimte om LOB naar eigen wens vorm te geven. Daarnaast biedt het teams handvatten om een LOB-leeromgeving in te richten. Deze stopt niet bij de muren van de school.

Wil je voorbeeldopdrachten uit de leerlijn LOB ontvangen? Vraag dan hier de actiekaarten aan.

LOB draait om talenten

Door werk te maken van LOB leert de leerling keuzes maken, voor nu en in de toekomst. Hij ontdekt zijn talenten en interesses via het Talent IS-R model©. De leerling kijkt in zijn ontdekkingstocht zowel naar binnen als naar buiten. Hij zet stappen in zijn keuzeproces samen met docenten, ouders en andere betrokkenen uit zijn netwerkcirkel.