Een jaarlijks terugkerend ritueel in het onderwijs: het opstellen van de jaaragenda. Aan het eind van het schooljaar, of als de tijd ontbreekt nog even snel aan het begin van het schooljaar. Met de oude jaaragenda als basis. Even hup wat data aanpassen en klaar is Kees.

Dat dacht je! Want nu komt de hamvraag:

Is jouw jaaragenda veranderproof?

Misschien denk je: Koot, wat bedoel je daar nu weer mee?
Nou, dat zal ik je uitleggen.

  • Staat er voor dit jaar een verandering op stapel?
  • Is het in het belang van jouw leerlingen dat deze verandering slaagt?
  • En baal je ervan als het niet lukt?

Indien je een of meerdere vragen met ‘ja’ beantwoord hebt, lees dan vooral verder.

Iets veranderen. Daar is tijd voor nodig. Bedenktijd. Ontwikkeltijd. Tijd om te experimenteren. Dingen te onderzoeken. Feedback te krijgen. Successen te vieren.

Tijd die er op school niet zomaar is. Maar wel hard nodig is om met elkaar de schouders onder het verandertraject te kunnen zetten. Die tijd moet je vrijspelen. In de jaaragenda. Vandaar mijn vraag:

Is jouw jaaragenda veranderproof?

Mocht jouw antwoord ‘nee’, ‘misschien’ of ‘ik weet niet’ zijn, kijk dan naar deze aflevering van Koot’s Kwesties. Met een doe-direct-tip om alsnog tijd te kunnen vrijspelen.

Veel kijkplezier!

Marianne

In de video vertel ik iets over online tools. Tips en inspiratie vind je in de BOEKchat van mijn E-zine van september.