Op basis van wat ik hoor en zie in onderwijsland stel ik maandelijks mijn E-zine samen.
Met mooie praktijkvoorbeelden, inspiratietips voor boeken, artikelen, video’s en &KOOT's Agenda.

Hoe komt het toch dat onderwijs waarvoor pubers graag hun bed uitkomen zich vooral buiten het klaslokaal afspeelt? Daar kan ik kort over zijn: omdat een andere leeromgeving leidt tot ander gedrag van docenten én leerlingen.

  1. Van opzitten naar ondernemen
  2. Van eenheidsworst naar experiment
  3. Van toets- naar leervragen

Meer weten? Lees dan mijn E-zine van februari.
Lees meer........

 

Het jaar 2019 heb ik uitgeroepen tot ‘Het jaar van de leerling’. Het jaar waarin onderwijs samen met leerlingen ontworpen wordt, waarin de echte wereld het klaslokaal is, en waarin het draait om ervaringen opdoen die je van huis uit niet meekrijgt.

Ik daag je uit met drie goede voornemens.

  1. Wees 10 seconden stoer op eerste schooldag.
  2. Ga fikkie stoken tijdens het eerste teamoverleg.
  3. Fiks het in de eerste maanden.

Meer weten? Lees dan mijn E-zine van januari.

Lees meer...

Iedere dag ruik en snuif ik nieuwe onderwijsideeën op. Zo ook tijdens de TEDxAmsterdamED over
futureproof onderwijs. Hieronder mijn Top 5:

1. Als we iedereen dezelfde pil geven, gaan er een hoop mensen dood.
2. Sneakers zijn het geheime wapen in het onderwijs.
3. Ons onderwijs ontbeert onvoorwaardelijke liefde.
4. Curiosity is the engine of all learning and imagination is it’s fuel.
5. De wereld verandert zo snel, dat kun je als onderwijs nooit bijhouden.

Meer weten? Lees dan mijn E-zine van december.

Lees meer...

Op de cover van mijn magazine staat mijn droom: boegbeeld zijn van een nieuw onderwijsconcept. Een concept gebaseerd op leergierigheid vanuit nieuwsgierigheid.

Onderwijs waarin het niet draait om cijfers, maar om ontdekken waar je goed in bent.
Waarin je niet stil zit en luistert, maar in beweging komt. De school uit. Ervaringen opdoen.

Daarvoor rij ik mijn eigen ElfstedenMINI©tocht. Om teams te begeleiden bij het bouwen van onderwijs waarvoor pubers (én docenten) graag hun bed uitkomen.

Ik ervaar in de praktijk dat leergierigheid vanuit nieuwsgierigheid werkt. Ik zie het. Ik hoor het.

 Lees meer...

Rij je auto, of neem je deel aan het verkeer?

Voor mijn werk zit ik regelmatig op de weg.
Weet je wat mij dan opvalt.

Hoeveel mensen er autorijden, maar niet deelnemen aan het verkeer.

Die ‘autorijders’ vind je ook in het onderwijs.

Mensen die lesgeven, maar niet echt onderdeel zijn van de school.

Ik merk het direct als er te veel van die ‘autorijders’ in de school rondlopen. Zodra ik de school binnenstap.

Lees meer...

Vakantiemodus uit, vergaderstand aan. Ik dacht het niet! Of ja, natuurlijk is het nodig om regelmatig de koppen bij elkaar te steken. Maar waarom zou je direct terugvallen in oude vergadergewoontes als je ook kunt zorgen voor meer vaart, variatie en impact in je bijeenkomsten?

In deze editie:
- Brugsmurfmoeders: Terug in de tijd?
- Vaart, variatie en impact, over het nut van werkvormen
- Leer het zelf ! Workshop ‘Werkvormen die werken’ op 8 november
- Veilig falen

Lees meer...

Aan welke kant van het bed slaap jij?
Deze vraag stelt Jos Burgers (marketingexpert) aan mij en de rest van de zaal. Tijdens de Week van de Ondernemer. Wat een aparte vraag, denk ik. Dit zou toch een lezing over marketing zijn?
Waarom stelt hij deze vraag? Wat wil hij ermee bereiken?

Na enkele seconden komt de aap uit de mouw. Het gaat over de macht der gewoonte.
Het feit dat we geneigd zijn iets steeds op dezelfde, vertrouwde manier te doen. Gewoontes spreken we vaak niet met elkaar af. Deze sluipen er gewoon in. Thuis, op het werk. Na verloop van tijd weet niemand meer waar een gewoonte vandaan komt. Dan valt die onder de categorie:
Zo doen we dat nu eenmaal.

Gewoontes in het onderwijs. Zolang we er met zijn allen geen last van hebben, is er niets aan de hand. Maar wat als een gewoonte gaat schuren? Als het een keurslijf wordt?

Lees meer...

Weet je wat ik nu zo leuk vind aan Rotterdam? De humor. En dan met name hoe humor terugkomt in taalgebruik. Bijvoorbeeld in bijnamen. Bijnamen voor straten, bruggen, gebouwen en kunstwerken. Daar zijn we in Rotterdam meester in.

Heb je enig idee hoeveel bijnamen Rotterdam kent? Wel 2000. Ongelofelijk, 2000 bijnamen voor straten, bruggen, gebouwen en kunstwerken. Van Potlood tot Zwaan, van Koopgoot tot Vreetkeet, van Gasfabriek tot Zak Patat.

Genoeg over Rotterdam. Terug naar het onderwijs. Ook daar is taal heel belangrijk. Zeker in innovatietrajecten. Ik durf te stellen dat innoveren niet lukt als je in school geen nieuwe taal met elkaar ontwikkelt. Je moet immers loskomen van wat je gewend bent. Want als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. En dat geldt zeker voor taal.

Lees meer...

Bijna 300.000 jongeren worden nu opgeleid voor banen die straks niet meer bestaan, of sterk veranderd zijn tegen de tijd dat zij hun opleiding afronden. (bron: Deloitte)

Als je dit leest, wat gebeurt er dan in jouw brein?

En wat doe je? Haak je direct af?
Of zie je juist kansen?

Ik hoop het laatste. Dat je - net als ik – het hoog tijd vindt om te kijken hoe we jongeren zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op de arbeidsmarkt van de 21e eeuw.

Lees meer...

Wat is de overeenkomst tussen verslagen maken en overhemden strijken? Dat (en meer) vertelt gasthoofdredacteur Claudine Hogenboom in de E-zine van april. Zij is één van de winnaars van de &KOOT jubileumactie uit januari.

Claudine is oprichtster van Plek voor Verhalen en laat je zien dat verhalen overal zijn en in veel soorten en maten. Jongeren die hun product pitchen aan ondernemers en leerlingen die stages tot onderdeel van hun levensverhaal maken.

Lees meer...

“Het is niet aan docenten om te voorspellen hoe een leerling zal presenteren.
Het is aan de leerling om te tonen wat hij of zij kan.”

Deze uitspraak lees ik in de krant, het weekend voordat ik begin aan mijn recensie voor het tijdschrift Bij de Les. Dit keer over het boek Waarderend leren in het Voortgezet Onderwijs. Volgens de achterflap een handboek voor docenten die het beste in leerlingen naar boven willen halen. Ik dacht: 1 + 1 = 3. Want we weten allemaal dat leerlingen tot meer in staat zijn dan uit hun cijfers blijkt.

Lees meer...

Onderwijs combineren met ondernemerschap. Ik kan het iedere school aanraden. Samenwerking zoeken met bedrijven en andere partners. Het levert namelijk onderwijs op waarvoor pubers graag hun bed uitkomen. Want jongeren gaan ‘aan’ van praktische opdrachten. Zij willen snappen hoe zaken in de ‘echte wereld’ werken. 

Dat vraagt om onderwijs dat zich uitstrekt buiten de muren van de school. Met echte opdrachtgevers. Deze vorm van onderwijs zorgt voor meer leerplezier én glimmende oogjes bij leerlingen (én docenten). Wie wil dat nu niet?!

Lees meer...

Uit alle innovatietrajecten waarin ik scholen begeleid heb, trek ik één conclusie: er bestaat geen kant-en-klaar recept voor innovatie. Je moet je eigen pad volgen. Durven experimenteren. Loskomen van hoe het hoort en moet.

Echter, drie vragen komen terug in elk innovatietraject. Deze deel ik met je in mijn E-zine. Met voorbeelden hoe teams de vragen hebben opgepakt.


Lees meer...

Tijdens de conferentie ‘De leerling aan het stuur’ vertellen de leerlingen tijdens een vraaggesprek hoe het er op hun school aan toe gaat. Hieruit blijkt voor mij hoe gewoon leerlingen dit soort onderwijs vinden, terwijl de vragenstellers het zich bijna niet kunnen voorstellen. Zelfs moeite lijken te hebben om het oude denken in cijfers, lessen, klassen en rooster los te laten.

In mijn E-zine lees je meer over de leerling aan het stuur.


Lees meer...

Cijfers zijn belangrijk. Dat vindt school. Dat vindt de maatschappij. Want cijfers bepalen of je over gaat. Op welk niveau je eindexamen mag doen. Of en wat je hierna kunt studeren.

En wat vind jij? Kan het anders? In mijn E-zine lees je meer over leergierigheid vanuit nieuwsgierigheid.

Lees meer...

An inconvenient truth: 86% van de Europese werknemers vindt vergaderen tijdverspillingToch barst het op iedere school van de vergaderingen. Het lijkt wel of we verslaafd zijn!

Dus: hoog tijd om af te kicken. In mijn E-zine van oktober lees je hoe je dit kunt doen.

Lees meer...

Baas over eigen agenda. In de vakantie is dat vaak geen probleem. Dit vasthouden als je weer aan het werk bent, is een heel ander verhaal. Maar het kan zeker! Dat weet ik uit eigen ervaring.

In mijn E-zine van september lees je praktische tips over hoe je baas over eigen agenda blijft.
 
Lees meer...

De zomervakantie komt eraan.
 
In deze E-zine tips om inspiratie op te doen voor volgend schooljaar:
* Van prikkelende podcasts tot boeiende boeken
* Van online spieken tot gluren bij de buren
* Van spijbeldagen tot lunchafspraken
 

Lees meer...

Toetsing, het thema van deze E-zine.
 
Met goede raad van mijn moeder en meer.

* Rituelen rondom het eindexamen
* Effect van cijfers op motivatie
* Feedback- versus toetscultuur
 
Lees meer...

Meimaand: Kraak-je-kwestie-maand.
 
Het thema van deze E-zine.
Als inleiding op bijzondere activiteiten deze maand.
 
En dat allemaal door de opmerking:
Je hebt iets rebels over je. 
Ik noem mezelf liever een stille rebel.
Wat dat is, lees je in deze E-zine.
 
Lees meer...

E-zine april 2017

Het thema van deze maand: eigenwijs leiderschap.
In te zetten als een verandertraject muurvast zit.

Je ontdekt:
*het geheime wapen bij verandering
*het nut van de studie IK-ologie
*met één woord het verschil te maken
 
Lees meer...

E-zine maart 2017

In deze E-zine een nieuwe rubriek: NIEUWSchat.
Over een actueel thema uit het onderwijs.
 
*is een centraal eindexamen nog wel van deze tijd?
*kun je je brein afstemmen op innovatie?
*welke regel wil jij weleens overtreden?
 
Lees meer...

Het thema van deze maand: Durf het anders te doen. Anders dan hoe het hoort en moet.
 
Met een veelheid aan onderwerpen:
* Elementen uit games toepassen in lesontwerp
* Olifantenpaadjes opsporen in de school
* Open deuren herkennen in onderwijsvernieuwing
* De E-factor ontdekken van jouw school
 

Lees meer...

Ezine januari 2017

Welkom bij de allereerste E-zine van dit jaar!
 
In deze E-zine krijg je antwoord op de volgende vragen:
* Waarom Meester Bart nooit meer naar het Rijksmuseum gaat
* Hoe je als docent voor leerlingen het verschil maakt
* Hoe je jouw docenten kunt verleiden tot verandering
* Welke invloed ‘een-kan-niet-mislukken vraag’ op een overleg heeft
 
Lees meer...

Ezine december 2016

Alweer de laatste editie van de eerste jaargang van mijn E-zine.
In deze editie staat het woord 'JA' centraal.
 
* JA, we doen het gewoon, wij organiseren dé LOB-conferentie, dacht het team van RVC de Hef.
* JA, omdenken als levenshouding, het nieuwe boek van Berthold Gunster in de BOEKchat.
* JA, maar ... , de beste remedie daartegen is 'omgekeerde brainstorm'.
* JA zeggen tegen verandering, welke succesformule hoort daarbij?
 
Lees meer...

Ezine November 2016

Het thema van deze maand: Hoe betrek je ouders bij de school en LOB?
 
Met een veelheid aan onderwerpen:
* Ouderavonden speciaal voor vaders
* Tips van jongeren om ouders bij school te betrekken
* LOB door de ogen van vmbo-leerlingen
* Jongeren verliefd laten worden op hun eigen toekomst
 
Lees meer...

Ezine oktober 2016

Hoe kun je een onderwijsverandering soepel laten verlopen?
In deze E-zine krijg je antwoord op die vraag.
 
* Tien punten die belangrijk zijn in een verandertraject
* Gratis aanbod voor Kraak-je-kwestie-gesprek
* Simpel tijd en ruimte creëren voor verandering
* Tips om van vergaderingen ontwikkelsessies te maken
 
Lees meer...

Ezine September 2016

De vakantie zit erop. Pas echter op voor het postvakantiesyndroom. Daarom tips hoe jij aan jouw dagelijkse portie inspiratie kunt komen.
 
* Luister naar jouw bruistabletten
* Stel je eigen Raad van Inspiratie samen
* Zet leerlingen in als interne adviseurs
* Geef vergaderingen anders vorm
* Maak gebruik van online tools
 
Lees meer...

Ezine juli 2016

Het onderwijs heeft het imago van veel vakantie. Daarom onthul ik in deze E-zine hoe je in je werk 365 dagen vakantiegevoel kunt creëren. Als we dan toch dat imago hebben, dan kunnen we daar maar beter gebruik van maken!?
 
Enne .. heb je ook last van Tsundocu? Zo’n stapel boeken die maar groeit en groeit? Vakantie is het moment om iets te doen. Leg bovenop het humoristische boek 'De leraar die mijn leven veranderde'. Met mooie anekdotes en herkenbare verhalen.
 
Lees meer...

Ezine juni 2016

Het thema van deze maand: Leerlingen als mede-eigenaar van de school.
 
In deze E-zine krijg je antwoord op de volgende vragen:
* Hoe je van leerlingen interne adviseurs maakt
* Waarom je van klagen een spel moet maken
* Wat te doen met de zuurpruim in je team
* Waarom Hello-goodbye een prima start voor vernieuwing is
 

Lees meer...

Ezine mei 2016

In deze E-zine draait het om talenten.
 
Wat kun je verwachten?
* Waar het volgens mij om draait in onderwijs
* Wat onderwijs kan leren van de sportwereld
* Tips van topcoach Marc Lammers voor het onderwijs
* Mijn tweede tactiek om een verandering succesvol te starten
 

Lees meer...

Ezine april 2016

Hoe kun je een onderwijsverandering succesvol starten?
In deze E-zine krijg je antwoord op die vraag.
 
Ik geef je:
* mijn belangrijkste tactiek om dit voor elkaar te krijgen
* mijn top 3 van favoriete boeken over dit thema
* mijn geheime tip voor de juist startvraag
 
Lees meer...

Ezine Maart 2016

Het thema van deze maand is 'Kiezen'.
 
Met een veelheid aan onderwerpen:
* inzicht in keuzegedrag van leerlingen
* de leerlijn LOB voor vmbo die ik ontwikkeld heb
* over keuzes die jij in je loopbaan hebt gemaakt
* drie vragen om tijdverspilling te stoppen
 

Lees meer...

Ezine februari 2016

In deze E-zine draait het om de toekomst.
 
Je krijgt antwoord op de volgende vragen:
* Wat is de overeenkomst tussen postbodes en leraren?
* Waarom is een revolutie in het onderwijs onvermijdelijk?
* Wat hoop jij dat leerlingen over 20 jaar vertellen?
* Hoe omschrijven leerlingen de ideale school?
 
Lees meer...

Ezine januari 2016

De eerste editie van mijn maandelijkse E-zine.
Boordevol inspiratie en tips voor de dag van morgen.
 
Deze keer over:
* waarom goede voornemens in de zomer handiger zijn
* welk soort onderwijs jongeren goed voorbereidt op de toekomst
* waarom op school de tijd trager hoort te gaan
* hoe ‘de merken-blender’ helpt bij open(deur-)dagen.
 
Lees meer...