Rij je auto, of neem je deel aan het verkeer?

(Leestijd: 3 minuten)

Voor mijn werk zit ik regelmatig op de weg. Weet je wat mij dan opvalt?

Hoeveel mensen er autorijden, maar niet deelnemen aan het verkeer.

Nu zeg je misschien: “Koot, dat kan niet. Als je auto rijdt, dan neem je automatisch deel aan het verkeer.” Dat klopt. Als je het letterlijk neemt. Maar voor echt deelnemen aan het verkeer is meer nodig dan alleen achter het stuur zitten.

Wanneer je deelneemt aan het verkeer dan heb je oog voor andere weggebruikers. Dan anticipeer je op situaties. Dan snap je hoe je kunt bijdragen aan de doorstroom op de weg. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Tijd voor een voorbeeld.

De typische Baanhanger

Mensen die autorijden dat zijn voor mij mensen die op een driebaansweg de hele tijd schuin naast je blijven hangen. De typische Baanhanger. Niet even gasgeven en jou inhalen, maar met de blik vooruit hun auto besturen. Stoïcijns. En ja hoor, dan rij jij je klem achter een vrachtwagen en moet je vol in de ankers.

Zou die stoïcijnse recht-voor-zich-uitkijker aan het verkeer deelnemen dan was hij netjes een baan opzij gegaan, en hadden zowel hij als jij kunnen inhalen. Wel zo prettig voor de doorstroom. Geen felle remlichten, alleen vrolijke knipperlichten. Dus een prettig en rustig verkeersbeeld.

‘Autorijders’ in het onderwijs

Die ‘autorijders’ vind je ook in het onderwijs. Mensen die lesgeven en het liefst duiken als er andere dingen gedaan moeten worden. Die de deur van het lokaal achter zich dicht trekken en denken: na mij de zondvloed.

Mensen die lesgeven, maar niet echt onderdeel zijn van de school.

Met als ergste soort (ook hier weer) de 'Baanhangers'. Docenten die het onderwijs zat zijn maar er alleen nog in blijven werken om de hypotheek te kunnen betalen. Voor zichzelf vast een legitieme reden, maar leerlingen kopen er helemaal niets voor.

Mijn zesde zintuig

Ik merk het direct als er te veel van die ‘autorijders’ en 'baanhangers' in de school rondlopen. Zodra ik de school binnenstap.

  • Ik zie het. Aan hoe docenten en leerlingen met elkaar omgaan. De omgang die bepaalt of leerlingen zich thuis voelen op school.
  • Ik ervaar het. Aan hoe het team de mening van leerlingen serieus neemt. De leerling betrekken bij ontwikkelingen in de school.
  • Ik voel het. Aan de sfeer die er hangt. De sfeer die zo bepalend is of leerlingen wel tot leren komen.

Hoe zit dat bij jou? Ben jij een 'autorijder' of 'verkeersdeelnemer'?
En hoe is binnen jouw team de verhouding tussen ‘autorijders’ en ‘verkeersdeelnemers’?
Wat merkt de leerling daarvan? Qua sfeer, omgang en als gesprekspartner?

Ik hoor het graag. Zeker als je mooie voorbeelden hebt van hoe je leerlingen betrekt bij het vormgeven van het onderwijs. In Krachtvoer deel ik alvast twee voorbeelden uit mijn eigen praktijk.

Veel 'rijplezier'!

Marianne

&KOOT's Krachtvoer

(lees/kijktijd: 3 minuten)

Je leerling als goeroe


Wist je dat je voor het opdoen van nieuwe ideeën de school niet uit hoeft? In deze video vertel ik je er meer over.

Bron foto: LinkedInprofiel dir. Amersfoortse Berg

Hello - Goodbye


Wil je jouw leerlingen meer betrekken bij de ontwikkelingen in de school? Dan heb ik een handige tool voor je. Om je te helpen de eerste stap te zetten.

&KOOT’s Agenda

(Leestijd: 1 minuut)

11 oktober 2018
Inspiratiebijeenkomst Positief Onderwijs, Fontys Hogeschool (12.00 - 17.00, Den Bosch)

31 oktober 2018
TEDxAmsterdam Education, Dutch DNA: futureproof? in theater Amsterdam (9.00 – 17.30, Amsterdam).

8 november 2018
Workshop Werkvormen die Werken bij praktijkschool het Atrium (13.30 - 17.00, Zoetermeer).

Als jij in jouw netwerk leidinggevenden in het onderwijs hebt, dan is deze E-zine ook voor hen interessant. Voel je vrij om deze door te sturen. Via deze link kunnen zij zich abonneren op de E-zine. Als dank ontvangen zij direct mijn gratis e-boek 'Vijf tactieken voor schoolleiders om onderwijsverandering soepel te laten verlopen'.