Hoezo dromen zijn bedrog?

(Leestijd: 3 minuten)

Ik zit in een zaal tussen 250 mensen. Voor een introvert als ik een hele opgave. Op het podium staat Maarten van der Weijden. Hij neemt ons mee naar augustus 2018.

Naar het moment dat zijn Elfstedenzwemtocht begint. De duisternis, het koude water, 200 km in het verschiet. Echt zin heeft hij niet. Maar hij gaat. Want hij heeft een droom.

Naar het moment dat hij wil stoppen. Op dag 2. Zijn vrouw Daisy die op hem inpraat. Hem wijst op zijn droom. Hij zet door.

Naar het cruciale moment. Op dag 3. Als zijn arts zegt: “Maarten, je bent gefinisht”. Gestrand op 163 km.

De les van Maarten

Spat zijn droom uiteen? NEE! De Elfstedenzwemtocht was slechts een middel om zijn droom te bereiken: zoveel mogelijk geld inzamelen voor kankeronderzoek. Nou, dat is Maarten gelukt. De teller staat inmiddels op 5 miljoen euro.

GELOOF in je droom. Deze les haal ik uit de lezing van Maarten. Je kunt altijd tientallen redenen bedenken waarom iets niet zou lukken. Accepteer die obstakels, ga op zoek naar kansen en doe wat op dat moment de beste keuze is.

Mijn onderwijsdroom

Op de cover van mijn magazine staat mijn droom: boegbeeld zijn van een nieuw onderwijsconcept. Een concept gebaseerd op leergierigheid vanuit nieuwsgierigheid. Onderwijs waarin het niet draait om cijfers, maar om ontdekken waar je goed in bent. Waarin je niet stil zit en luistert, maar in beweging komt. De school uit. Ervaringen opdoen. Zo wil ik voor leerlingen het verschil maken!

ElfstedenMINI©tocht

Daarvoor rij ik mijn eigen ElfstedenMINI©tocht. Rotterdam, Almere, Purmerend, Zaandam, Amsterdam, Schijndel en Amstelveen heb ik al bereikt. Nu sjees ik wekelijks in mijn MINI© naar Zoetermeer en Lelystad. Om teams te begeleiden bij het bouwen van onderwijs waarvoor pubers (én docenten) graag hun bed uitkomen.

Het werkt!

Mijn droom is zeker geen bedrog! Ik ervaar in de praktijk dat leergierigheid vanuit nieuwsgierigheid werkt. Ik zie het. Ik hoor het.

Leerlingen die na een projectweek vragen:
“Kunnen we niet altijd zo les krijgen?”

Een ouder die zegt:
“Ik wou dat ik vroeger zelf zo les had gehad.
Dan was mijn schooltijd een stuk soepeler verlopen!”

Een docent die opmerkt:
“De grootste raddraaier in de klas stelt de verrassendste vragen bij een bedrijfsbezoek.”

Het team die uitroept:
“Dit hadden we jaren eerder moeten doen.”

Wegblokkades

Op weg naar mijn droom kom ik regelmatig ‘weg’blokkades tegen. Tientallen redenen van docenten waarom het op hun school niet zou kunnen. Sommige zo oud als de weg naar Kralingen.

De Waldorf en Statlers in teams: dat werkt niet bij onze leerlingen!
Heb je ze het ooit gevraagd dan?!

Het eindexamen: het draait uiteindelijk toch om cijfers!
Is dat het enige waarvoor je opleidt dan?!

Oude spelregels: dat doen we hier al jaren zo!
Is de wereld om je heen niet veranderd dan?!

Geen tijd: we hebben het al zo druk!
Wil je zo blijven doormodderen dan?!

Neem een stoer besluit

Voor mij zit er dan maar één ding op: een alternatieve route vinden. Soms is deze mooi geasfalteerd, maar meestal is het ‘bumpy ride offroad’. Hoe bumpy de route ook is, ik daag je altijd uit.

“Durf af en toe een stoer besluit te nemen.”

Blijf niet praten, maar start gewoon. Vraag je leerlingen om hulp.
Wat kun jij vanaf morgen samen anders doen?

Blijf niet eindeloos bijschaven, maar doe – net als Maarten - wat nu de beste keuze is.
Start met iets kleins. Laat jouw leerlingen een week lang zelf bepalen hoe zij de lesstof willen aanleren. Zet met collega’s een projectweek op. Het maakt niet uit. Maar ga wel aan de slag.

Niet lullen, maar poetsen!

Wat wordt de volgende stop op mijn ElstedenMINI©tocht? JOUW school?!
Ik ben er klaar voor. JIJ ook?

Marianne

&KOOT's Krachtvoer

(lees/kijktijd: 3 minuten)

Groot dromen

Een vmbo-leerling die droomt om advocaat te worden. Durf jij deze droom serieus te nemen? Ik wel! Hoe ik dat doe, lees je in het blog van Hermien Miltenburg.

100% leerplichtvrij opgroeien

De droom van elke puber: 100% leerplichtvrij opgroeien. Hoe zou het zijn als onderwijs niet langer als een plicht voelt, maar als iets waarvoor je graag je bed uitkomt?  

&KOOT’s Agenda

(Leestijd: 1 minuut)

19 november 2018
Dag van het MBO, in theater Orpheus (9.00 – 21.00 uur, Apeldoorn).

21 november 2018
Conferentie Formatief Evalueren, in NBC congrescentrum (9.30 – 17.00 uur, Nieuwegein)

22 november 2018
&Koot maakt werkt van loopbaanleren.
Mijn maandelijkse LOB-update met tips & tricks die je morgen direct kunt toepassen.
Schrijf je hier in zodat je geen LOB-update meer mist!

 

 

Als jij in jouw netwerk leidinggevenden in het onderwijs hebt, dan is deze E-zine ook voor hen interessant. Voel je vrij om deze door te sturen. Via deze link kunnen zij zich abonneren op de E-zine. Als dank ontvangen zij direct mijn gratis e-boek 'Vijf tactieken voor schoolleiders om onderwijsverandering soepel te laten verlopen'.