Leergierigheid vanuit nieuwsgierigheid


Het is zondagmiddag. Zo’n middag die roept om lekker buiten te zijn en binnen zit mijn dochter gebogen boven haar boeken. Ze gunt zichzelf geen tijd om te genieten van het mooie weer. Ze moet door, want deze week heeft ze weer toetsen. “Ah, joh, niemand kijkt ooit nog naar je cijferlijst.” Ik heb het haar al zo vaak gezegd.

Maar cijfers zijn belangrijk. Althans, dat vindt zij. Dat vindt school. Dat vindt de maatschappij. Want cijfers bepalen of je over gaat. Op welk niveau je eindexamen mag doen. Of en wat je hierna kunt studeren.

En wat vind jij?
Welk belang hecht jij aan cijfers?

In mijn schooltijd zat ik vaak en lang boven mijn boeken. Alleen voor korfbal haalde ik mijn neus eruit. Mandje wippen noemde mijn vader het. Dezelfde vader die vond dat zijn kinderen het beter moesten krijgen dan hij. Hij die niet kon noch mocht leren van zijn ouders. Die vanaf zijn vijftiende maar moest gaan werken. Voor zijn kinderen had hij een ander scenario in gedachten: studeren.

Als kind maakte ik deze tekening van mijn vader. Hij was mijn held. Ik wilde hem niet teleurstellen. Dus voldeed ik aan zijn verwachtingen. Na zes jaar gymnasium, ben ik in 4,5 jaar afgestudeerd als doctorandus in de Sociale Geografie. Kwestie van buffelen. En netjes doen wat docenten vragen. Volgzaam de juiste cijfers halen. Eigenlijk was ik best wel een ‘heilig boontje’.

En heeft er iemand ooit naar mijn cijferlijst gevraagd?! Nog niet een keer.

Herken je dit?
Heeft er iemand ooit naar jouw cijferlijst gevraagd?

Voor mijn dochter zijn cijfers nog steeds de norm. Ons onderwijssysteem dwingt haar succes uit cijfers te halen. Mijn drive is om dit voor de generaties na haar radicaal om te gooien. Niet leren voor het juiste cijfer maar omdat je ergens nieuwsgierig naar bent. Omdat je het WIL weten. Leergierigheid vanuit nieuwsgierigheid.

Onderwijs waarin niet het rigide systeem van cijfers centraal staat maar je persoonlijke ontwikkeling. Waar het niet alleen draait om cognitief talent, maar alle vormen van talent.
Onderwijs waarin je niet de hele dag stil zit en luistert, maar in beweging komt. De school uit. Ervaringen opdoet. Nieuwe mensen ontmoet.
Onderwijs waarin je je eigen verantwoordelijkheid neemt, ondernemend leert zijn en je succesvol voorbereidt op de wereld van morgen.

Dat soort onderwijs wil ik bouwen. Samen met leerlingen. In Koot’s Krachtvoer deel ik mijn ideeën en tips met je, evenals in de Koot’s Kwesties van deze maand.

Zodat onderwijs niet langer als een plicht voelt, maar als iets waarvoor je graag je bed uitkomt!

Veel leesplezier!

Marianne

&KOOT’s Krachtvoer

De finaleweek brengt leerlingen in beweging

Een mooi voorbeeld van onderwijs waarin je niet de hele dag stil zit en luistert, maar in beweging komt. De school uit. Ervaringen opdoet. Nieuwe mensen ontmoet. De finaleweek van het Thorbecke vmbo voor sport & dans. Als onderdeel van het nieuwe onderwijsconcept. Trots dat ik het team daarin de afgelopen vier jaren heb mogen begeleiden.

Genius Hour

Leergierigheid vanuit nieuwsgierigheid.
Hoe kun je hier morgen al mee aan de slag? Ik geef je een tip: Genius Hour. Een leerlingenvariant op de 20%-regel van Google. Ik kwam het tegen op het YouTubekanaal van John Spencer. Dit kanaal staat vol korte animaties over het anders vormgeven van onderwijs. Dus struin daar gerust zelf nog eens rond.

&KOOT op Karwei


De maand oktober was qua werk een creatieve maand voor mij. Vorig jaar heb ik de
Coverworkshop gevolgd van Kairos Consultancy. Daar heb ik mijn eigen tijdschriftencover gemaakt. Dat was zo gaaf om te doen dat ik het idee heb overgenomen in de leerlijn LOB voor het vmbo. Vierdejaars leerlingen vmbo presenteren zich aan de hand van hun eigen cover aan het mbo. Ik heb mijn cover uitgebreid tot een persoonlijk magazine: de MARIANNE©.

  • In de maand oktober heb ik samen Susan en Marieke van Dijk van Kairos Consultancy hard gewerkt aan de MARIANNE©. Een soort van LINDA maar dan à la Koot. Net even anders dus. Om mezelf op een persoonlijke manier te profileren naar (potentiële) klanten. Over wie ik ben, waar ik voor sta en over mijn droom boegbeeld voor een nieuw onderwijsconcept te zijn. Nieuwsgierig naar het eindresultaat? Tada! Hier is ie!

    Maar dat is nog niet alles. Koot gaat met de billen bloot. ‘Bij Marieke’ via Facebook live op dinsdag 7 november a.s. om 12.00 uur. Ik vertel je hoe ik het traject heb ervaren en wat het mij heeft opgeleverd. Je kunt het gesprek van Marieke en mij volgen via deze link.

  • In de vorige E-zine vertelde ik je over het congres Regisseur van je eigen loopbaan dat ik samen met Trudy Boonman organiseer. De locatie (Fort aan de Klop in Utrecht) was snel gekozen. Maar het vinden van de juiste spreker en workshopleiders was een ander verhaal. De een was niet beschikbaar op 9 november, de ander te duur. Tijd voor plan B. Door ons netwerk in te schakelen is het ons alsnog gelukt de juiste mensen te vinden. Mensen die passen bij de intentie van de middag. Ja, dan verschijnt er wel een ‘big smile’ op mijn gezicht. En dan mag ik die middag ook nog mijn debuut maken als dagvoorzitter. Hoe gaaf is dat!

&KOOT’s Agenda van november


13 november 2017
Aflevering 14 van de online videoserie Koot’s Kwesties: Je leerling als goeroe
Een aflevering gemist? Klik dan hier.


20 november 2017
Aflevering 8 van de maandelijkse serie Schooljutten over STC vmbo in Rotterdam. Hoe leerlingen door het vak Technologie & Toepassing werken aan de 21e eeuwse vaardigheden.
Een aflevering gemist? Klik dan hier

27 november 2017
Aflevering 15 van de online videoserie Koot’s Kwesties: Onderwijs, een recht of plicht?

Als jij in jouw netwerk leidinggevenden in het onderwijs hebt, dan is deze E-zine ook voor hen interessant. Voel je vrij om deze door te sturen. Via deze link kunnen zij zich abonneren op de E-zine. Als dank ontvangen zij direct mijn gratis e-boek 'Vijf tactieken voor schoolleiders om onderwijsverandering soepel te laten verlopen'.