Editorial

Het is vandaag alweer 7 november. Nog acht weken en dan is dit kalenderjaar voorbij. De tijd gaat zo snel, vind je niet? Weet jij nog hoe jij schooljaar 2016-2017 gestart bent? Vast en zeker met een ambitieus doel. Omdat je heel goed weet wat je dit jaar in je school wilt bereiken. Maar soms komt er iets tussen, en loopt het anders dan gedacht.

Dit kan iets van binnenuit zijn, iets dat onverwacht je aandacht vraagt. Of iets van buitenaf. Bijvoorbeeld de Kamerbrief over LOB van minister Bussemaker met daarin de opmerking dat LOB vanaf 1 augustus 2017 onderdeel is van het toezichtkader van de Inspectie. Enerzijds vind ik het super dat de minister pleitbezorger is voor LOB. Het intrigeert mij hoe we LOB zo kunnen inzetten dat jongeren verliefd worden op hun eigen toekomst. Anderzijds geeft het lezen van de brief mij wel het gevoel van "heb je een probleem in het onderwijs, dan biedt LOB daarvoor dé oplossing”. En dat gaat voor mij wat ver.

In de Kamerbrief gaat het onder andere over de rol van ouders bij studiekeuze. Ik las hierover laatst een mooi verhaal in een interview met Floortje Dessing. Dit verhaal wil ik graag met je delen.

"Ik heb een traditionele opvoeding gehad met een vader die zes dagen per week werkte. Samen met zijn zus had hij een klein ambachtelijk drukkerijtje en ik herinner me dat ook als hij vrij was, hij nog werk te doen had. Zo leerde ik van jongs af aan dat hard werken je ver brengt. Mijn ouders lieten ons echt onze eigen keuzes maken. Mijn broer was extreem slim en studeerde wiskunde, maar hij was helemaal niet gelukkig op de universiteit. Toen is hij eerst vuilnisman geworden en daarna vrachtwagenchauffeur. Ik denk dat er heel wat ouders zijn die daar moeite mee zouden hebben, maar mijn ouders niet. Want voor hen betekende dit dat hij zijn eigen route volgde en daar hebben ze hem nooit in willen tegenhouden. Het is zo knap en krachtig als je dat doet. Inmiddels is mijn broer verkeersleider op Schiphol en voor mij het levende bewijs dat dingen goed komen.”

Ouders en school. Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen beter presteren als ouders betrokken zijn. En ouders raken meer betrokken als scholen hier bewust werk van maken. Want vaak weten ouders niet hoe ze het beste betrokken kunnen zijn. Dit geldt zowel voor het begeleiden van hun kind bij het leren als bij het maken van een studiekeuze. Belangrijk is dat ouders zich welkom voelen in school. En dat niet alleen teleurstellingen maar juist ook succeservaringen besproken worden. Hoe geef je als school vorm aan die gedeelde verantwoordelijkheid? Deze E-zine biedt je daarvoor inspiratie.

Nog een laatste vraag. Wil je de komende zes schoolweken nog een eindspurt maken, of  2017 goed starten? Maar vind je het lastig om collega's daarvoor in beweging te krijgen (en te houden!) dan heb ik de oplossing voor jou! Ik leer je tactieken waardoor het jou lukt om de onderwijsverandering in jouw school soepeler te laten verlopen. Op weg naar onderwijs waarvoor pubers graag hun bed uitkomen! Blijf niet zelf tobben, maar neem contact met mij op via de mail (E: marianne@enkoot.nl) of telefonisch (M: 06 573 371 72).

Veel lees- en kijkplezier!

Marianne

QUOTESenzo

"If your dreams don’t scare you, they’re not big enough"

       Richard Branson, Britse zakenman en oprichter van de Virgin Group

BOEKchat

In de BOEKchat bespreek ik deze maand de publicatie ‘Ouders en school: wat zeggen jongeren er zelf over’. In deze publicatie vind je de resultaten van een mini-onderzoek onder vmbo-ers en havo/vwo-ers waaraan ik in 2015 heb meegewerkt. Jongeren vinden het belangrijk dat hun ouders bij school betrokken zijn, zowel bij het leren thuis als prestaties op school. De jongeren zijn echter van mening dat de school in de communicatie naar het thuisfront wel wat steken laat vallen. Hier valt voor school dus wel wat te winnen. En hoe school dat kan doen, dat hoeft zij niet zelf te bedenken. De jongeren geven hiervoor allerhande tips.

Onderzoeksvragen

20161103_154507

Opvallend in de uitslag van het onderzoek is dat jongeren van verschillende leeftijden en niveaus hetzelfde denken over ouderbetrokkenheid. In dit mini-onderzoek stonden twee vragen centraal:

  1. Hoe belangrijk vinden jongeren eigenlijk de betrokkenheid van hun ouders bij school?
  2. En welke tips hebben zij voor school om de ouderbetrokkenheid te vergroten?
Helpen bij leren

Ruim de helft van de jongeren vindt het belangrijk dat ouders kunnen helpen bij het leren. Hierbij kunnen ouders echter wel wat ondersteuning van school gebruiken, aldus de jongeren. “Mijn ouders hebben vroeger andere methodes en lesstof gehad.” Het organiseren van workshops voor ouders over studiebegeleiding of adviezen hierover in nieuwsbrieven zijn slechts twee tips die de jongeren op dit punt aan school geven.

“Organiseer een ouderavond, waarbij de leerlingen de ouders lesgeven.

  Zo zien ze wat hun kind doet en leert.”

“Mailen rond de toetsperiode dat ze hun kinderen kunnen ondersteunen en op wat voor manier.”

“Lijst met websites en youtubekanalen aandragen die ze kunnen gebruiken.”

Op de hoogte zijn

Vind je het belangrijk dat je ouders op de hoogte zijn van wat er op school gebeurt? Deze vraag heeft bijna driekwart van de jongeren met ‘ja’ beantwoord. “Inzicht geven wat we in een jaar moeten doen, in plaats van dat je ouders alleen weten dat je veel toetsen hebt.” Hierbij gaat het om informatie over vakken en activiteiten op school, en hoe leerlingen het doen op school. Simpele tips van leerlingen om dit laatste te doen:

“Via een maandelijkse/wekelijkse update per e-mail.”

“Door af en toe te bellen.”

Ken de ouders

Het is volgens de jongeren belangrijk dat de school hun ouders kent. Aan ideeën van de jongeren om dit te bewerkstelligen geen gebrek. Dit kan bijvoorbeeld via het regelen van meeloopdagen op school. Of wat dacht je van een schoolfeest speciaal voor ouders!

“Een open dag organiseren, waarop leerlingen aan ouders laten zien wat ze op school doen.

  En waarop ouders de leraren te spreken krijgen.”

“Ouderavond, maar dan wel een leuke.”

In deze BOEKchat staan slechts enkele resultaten en tips uit het onderzoek genoemd. Wil je meer weten, vraag dan de publicatie ‘Ouders en school: wat zeggen jongeren er zelf over’ aan. Stuur een mail met jouw contactgegevens naar marianne@enkoot.nl, dan zorg ik ervoor dat de publicatie jouw kant op komt.

VIDEOfavorieten: "Nee heb je ..."

Als videofavoriet van de maand november heb ik gekozen voor een documentaire van Frans Bromet. In deze documentaire "Nee heb je ..." staat LOB centraal. LOB door de ogen van vmbo-leerlingen.

Het gaat over:

  • het ontdekken van je talenten;
  • ervaringen opdoen in de praktijk en daarop terugkijken;
  • het zelf vinden van een stageplek;
  • de rol van ouders;
  • gedreven docenten en werkgevers.

Ga naar de website en maak een keuze.

a. Heb je weinig tijd, kijk dan in ieder geval de trailer. Dat kost je 1 ½ minuut!

b. Heb je meer tijd, ga dan rustig zitten en bekijk de hele documentaire.

c. Wil je het persoonlijke verhaal van een specifieke leerling (terug-)kijken, klik dan bovenin op button leerlingen

en vervolgens op de naam van de betreffende leerling.

De video’s zijn prima in te zetten op bijvoorbeeld een ouderavond over LOB.

De doe-direct-tip van november: Verbind ouders aan je school!

In mijn werk hoor ik regelmatig “Ja, maar ouders komen toch niet.” Ik stel dan vaak de vraag: “Durf je als school te onderzoeken waar dat dan aan ligt?” En dan niet vanuit jouw perspectief, maar andersom. Durf je het aan om door de ogen van ouders naar de school te kijken? Hoe ‘uitnodigend’ ben je eigenlijk als school? En met welke nieuwe initiatieven kun jij ouders aan je school verbinden?

Een praktijkvoorbeeld

Uit eigen ervaring weet ik dat het beantwoorden van deze vragen tot nieuwe en verrassende initiatieven kunnen leiden om ouders aan je school te verbinden. Zo ken ik een school die het aandurfde om een groep ouders uit te nodigen op een studiedag over de ideale school. Of een andere school die avonden organiseert speciaal voor vaders. Via een aansprekende uitnodiging, interessante thema’s en laagdrempelige activiteiten is het de school gelukt om juist deze doelgroep aan te trekken. De directeur vertelde mij dat deze aanpak nog een bijkomend voordeel heeft. Door het ‘buitensluiten’ van moeders op deze avonden, blijven zij op de andere avonden zeker niet weg!

Inspiratie nodig? Kijk dan nog eens naar de tips van leerlingen in de BOEKchat.

&KOOT agenda

16 november 2016
TEDxCorlaerCollegeED #Verliefd op leren, over hoe leren wij, hoe leren leerlingen en hoe leren we hen leren, over motivatie en passie, met TEDx sprekers en interactieve workshops en rondleidingen, Corlaer College in Nijkerk.
Meer info, klik hier.

10 december 2016
Nationale Schoolleiders Top, waarbij ambities, drijfveren en uitdagingen van schoolleiders VO centraal staan, DeFabrique in Maarssen.
Meer info, klik hier.

14 februari 2017 Vooraankondiging
De nieuwe vmbo-conferentie ‘Praktijk in het nieuwe vmbo, het nieuwe vmbo in praktijk’, Congrescentrum 1931, Den Bosch
Meer info, klik hier.

Als jij in jouw netwerk leidinggevenden in het onderwijs hebt, dan is deze E-zine ook voor hen interessant. Voel je vrij om deze door te sturen. Via deze link kunnen zij zich abonneren op de E-zine. Als dank ontvangen zij direct mijn gratis e-boek 'Vijf tactieken voor schoolleiders om onderwijsverandering soepel te laten verlopen'.