Editorial

Jij hebt iets rebels over je.

Dat zei laatst iemand tegen mij. Ik wist niet zo goed wat ik hiermee aan moest. Ik, rebels? Volgens mijn moeder heb ik niet eens gepuberd. Laat staan dat ik ooit in een demonstratie of optocht heb meegelopen. Tenminste, als ik de lampionnenoptocht op toen nog Koninginnedag niet meetel. En in mijn werkende leven heb ik nog nooit gestaakt. Want staking als middel, daar geloof ik niet in.

Dus hoe komt iemand erop om mij rebels te noemen? Dat dacht ik, tot ik vorige week op het begrip stille rebel stuitte. In het boek ‘Loswerken’ van het platform Lsltn (Loslaten). Toen wist ik het direct: dit gaat over mij!

  • Stille rebellen zijn over het algemeen aardige, gemotiveerde en enigszins bescheiden mensen (klopt).
  • Een stille rebel is niet zozeer ergens tegen, maar vooral ergens voor: iets moois en/of nuttigs maken, leerlingen iets bijbrengen, klanten verder helpen, iets toevoegen aan de maatschappij (klopt ook).
  • Een stille rebel is een vrijheidsstrijder, maar dan zonder brandende autobanden en barricades.

wevandoit

Vrijheidsstrijder. Dat woord past wel bij de uitleg die ik van mijn gesprekspartner kreeg (vast vanwege mijn vragende blik).

Ik vind jou origineel in de manier waarop je naar het onderwijs kijkt. Bij uitstek een wereld die dat zelf niet zo goed kan. Maar jij bent in staat op een andere manier te kijken en op je eigen rustige doch besliste manier mensen met je mee te nemen. Door jouw persoonlijkheid. Op een heerlijke no-nonsense manier.

Ik dacht: dat klopt zeker! In Koot’s Kwesties bespreek ik zaken die mij opvallen in het onderwijs. Stel ik dingen die gewoon zijn in het onderwijs ter discussie. Met als doel jou aan het denken te zetten. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? En kan het ook anders?

En scholen die het anders durven doen, geef ik in de serie Schooljutten een podium. Om zo andere scholen te inspireren en uit te dagen. Mijn oproep: toon lef om te experimenteren. En durf los te komen van hoe het hoort en moet! Dus ja, in die zin ben ik best rebels (ook al vindt mijn moeder nog steeds van niet).

Daarom heb ik besloten het in mei eens anders te doen.

Door de meimaand om te dopen tot Meimaand: Kraak-je-kwestie-maand.

Iedere maandag ontvang je van mij een mail. Zoals je gewend bent. Alleen de inhoud van de mail is anders. De mail bevat een tactiek, vraag of inzicht. Iets waarmee je aan de slag kunt om een kwestie die speelt op jouw school, te kraken. Niet door jou te vertellen: ‘zo moet je het doen’, maar vanuit de visie: ‘met deze input weet jij zelf het beste welke actie nu past.’

En even voor de duidelijkheid, de kwestie die je wilt kraken, bepaal je zelf. Want ik ga jou niet vertellen wat jij moet aanpakken. Dat weet je zelf namelijk het beste!

De kwestie kan van alles zijn. Misschien wil jij wel één van de kwesties uit mijn video’s oppakken: mobiel in de klas, meer beweging in de school, huiswerkbeleid, enz.

Of iets dat je je voorgenomen hebt om dit jaar te doen. Maar dat door de waan van de dag nog is blijven liggen. Mocht je hulp nodig hebben bij het bepalen van jouw kwestie, in de doe-direct-tip van deze maand geef ik je hiervoor een tactiek.

In vier weken tijd ontdek je een manier van werken waardoor je veranderen als een soort buitenkansje gaat zien. Een manier die je daarna zelf kunt toepassen bij andere kwesties.

ballon

Met als klap op de vuurpijl, aan het einde van deze maand een verrassing.

Op 27 mei, mijn verjaardag, deel ik uit. Want wie jarig is, trakteert! Ik geef dan een Kraak-je-kwestie-VIP-sessie weg. Een middag (of ochtend, als je meer een ochtendmens bent) 1-op-1 met mij de diepte in over jouw kwestie. Een sessie waarin ik op mijn rebelse manier met je meedenk. Met scherpe vragen, en een flinke dosis humor. Als cadeau, gewoon omdat ik jarig ben. 

Wil je meedingen naar deze VIP-sessie? Stuur dan voor 25 mei a.s. een mail naar marianne@enkoot.nl. Vermeld daarin je naam, functie en school en waarom jij deze VIP-sessie wil winnen.   

Rebelse groet,

Marianne

QUOTESenzo

Nadenken

VIDEOfavorieten: I dare you

Inspiratie voor luidruchtige en stille rebellen.

De-doe-direct-tip: van erg goed naar nog beter

Bij het woord ‘kwestie’ denk je wellicht in eerste instantie aan een probleem. Maar een kwestie kan ook iets positiefs zijn. Iets wat goed gaat op je school. En waar je wel meer van wilt zien.

Dat brengt mij bij de doe-direct-tip van deze maand: Als je op zoek bent naar een kwestie, stel je zelf dan eens de volgende vraag:

Wat laat jij een andere schoolleider zien als die op bezoek komt bij jou?
Waar ben je trots op?

pauw

&KOOT agenda

8 mei 2017
De enige, echte Kraak-je-kwestie-kwis

15 mei 2017
Breng je kwestie in kaart

22 mei 2017
Bekijk je kwestie eens van de andere kant

27 mei 2017
Verloting Kraak-je-kwestie-VIP-sessie

carnival vingers

29 mei 2017
Van denken en dromen, naar durven en doen

Als jij in jouw netwerk leidinggevenden in het onderwijs hebt, dan is deze E-zine ook voor hen interessant. Voel je vrij om deze door te sturen. Via deze link kunnen zij zich abonneren op de E-zine. Als dank ontvangen zij direct mijn gratis e-boek 'Vijf tactieken voor schoolleiders om onderwijsverandering soepel te laten verlopen'.