Verdien jij de Nobelprijs voor Onderwijs?

(Leestijd: 3 minuten)

‘Uit ieder kind de potentie halen die in hem zit. Dat kinderen eigenaar worden van hun eigen toekomst en uiteindelijk gewoon gelukkig zijn.’

Dit zijn enkele uitspraken uit het interview met Daisy Mertens in DWDD. Zij is genomineerd voor The Global Teacher Award. Een soort Nobelprijs voor Onderwijs. Een prijs voor de leraar die uitblinkt in zijn werk. Bij Daisy blijft dat niet beperkt tot haar klaslokaal. Zij heeft tevens een uitgesproken mening over schoolontwikkeling.

‘Dat leg je niet van bovenaf op, maar doe je samen.
Met leerlingen, ouders, docenten, schoolleiding en bestuur.’

Het is alsof ik mezelf hoor praten. Leerlingen als mede-eigenaren van de school. In het beroepsonderwijs hoort daar nog een groep bij: bedrijfsleven. Voor mijn serie Schooljutten heb ik diverse schoolleiders gesproken. Schoolleiders van scholen die onderwijs ontwikkelen waarvoor pubers én docenten graag hun bed uitkomen. Wat durven zij anders te doen? Ik deel hier de mooiste tips met je.

1. Sparren met directie

Plan bijeenkomsten in het jaarrooster waarin je vrijuit met elkaar praat over een thema dat speelt in de school. Wie wil, schuift aan. Na afloop deel je de opbrengst integraal. Laat weten welke ideeën je samen oppakt. En blijf elkaar informeren over de vervolgstappen die je zet. Hoe mooi is het om op deze manier het gesprek aan te gaan over het thema de nieuwe leerweg in het vmbo?

Met dank aan Patricia Bleeker van het Clusius College.
‘Ik wil weten wat er speelt. Met elkaar praten over het onderwijs. Geen beleidsstukken achter mijn bureau schrijven.’

2. Onbegrensd ontwerpen

Organiseer ontwerpsessies waarin je samen aan de slag gaat. Durf bestaande lesmethodes los te laten en jouw eigen onderwijs te ontwikkelen. Wat hierbij werkt, is om te starten met een richtvraag, zoals de wondervraag:
Na het weekend kom je de school binnen. Er is een wonder gebeurd. Alles is op zijn best. Wat zie je als je binnenkomt? Wat zeggen we tegen elkaar?

Met dank aan Martijn Meerhoff van Cartesius 2.
‘Je hebt zoveel vrijheid. Doe er wat mee.
Ga iets doen waarmee je leerlingen prikkelt. Los van boeken.’

3. Eigenwijs experimenteren

Geef docenten met een nieuw idee de ruimte. Want iedere innovatie start vanuit de gedachte ‘Dit kan beter’. Zo ook bij het vmbo voor Sport & Dans. Een groep docenten wil experimenteren met een week zonder (regulier) rooster. Dat is uiteindelijk de finaleweek geworden: vier keer per jaar werken leerlingen aan buitenschoolse projecten. Ik heb de school bij deze innovatie begeleid. Werkedeweg hebben we nieuw onderwijs ontworpen. Door klein te starten, niet alles vooraf in te kaderen, maar voortdurend te evalueren, ook met leerlingen.

Met dank aan Rens Riekwel van Thorbecke vmbo voor Sport & Dans
‘Je moet de balans zoeken tussen structuur bieden enerzijds, en ruimte geven aan docenten anderzijds. Het moet hun week zijn.’

4. Ouderkringen organiseren

Zet ouders in als compagnons. Sta open voor hun feedback op het reilen en zeilen van de school. Betrokken ouders kunnen je helpen. Niet alleen bij schoolontwikkeling maar ook bij LOB. Hoe gaaf is het als jouw leerlingen kunnen speeddaten met ouders over werk en loopbaankeuzes. Bonustip: gebruik de tool Klik, het schoolnetwerk. Hiermee kun je informatie over hobby’s, ervaring, opleiding en werk van ouders verzamelen.

Met dank aan Camyre de Adelhart Toorop van Spring High.
‘Verzamel mensen om je heen. SAMEN ben je sterker, SAMEN ben je meer.’

5. Bewust stilstaan

Sluit het schooljaar – of een fase in de schoolontwikkeling - met elkaar af. Laat iedereen die dat wil, iets aanleveren en zelf presenteren (foto’s, gedachten, quiz, muziek, enz.). Niet de schoolleiding die een verhaal houdt, maar een soort van bonte avond. Nodig tevens nieuwe collega’s uit. Zij krijgen alvast een beeld van de school en toekomstige collega’s.

Met dank aan Marion Winkelhuis van SG Newton.
‘Je krijgt waardering voor iets dat je doet waarvan je zelf denkt: is dat zo bijzonder? Ja, het is bijzonder!’

Met deze tips staat niets je meer in de weg om samen te werken aan innovatief onderwijs. Met leerlingen, ouders, docenten, schoolleiding en bedrijfsleven. Op weg naar onderwijs waarvoor pubers én docenten graag hun bed uitkomen!
Vind je dit toch nog lastig, weet dan dat ik je daar graag bij help. Sterker nog, ik doe niets liever. Zodat jij de Nobelprijs voor Onderwijs verdient!

Marianne

&KOOT's Krachtvoer

(Lees/kijktijd: 2 tot 4 minuten)

Het geheim van marktverstoorders ontrafeld

Onderwijsinnovatie is voor mij loskomen van hoe het hoort en moet. Op zoek naar nieuwe inzichten. Die krijg ik van mensen buiten het onderwijs, zoals deze 22 superondernemers of marktverstoorders in het boek LEF. Wat doen zij anders? En hoe kun je dat toepassen in het onderwijs?

Maatwerk voor docenten

Wat als docenten nu eens de mogelijkheid krijgen om zelf een oplossing te bedenken voor een onderwijskundig probleem. Samen met leerlingen, samen met collega’s. Of nog beter, samen met iemand van buiten het onderwijs. Ontdek in deze video alles over gepersonaliseerd experimenteren.

&KOOT’s Agenda

(Leestijd: 1 minuut)

15 maart 2019
&Koot maakt werkt van loopbaanleren. Mijn maandelijkse LOB-update met tips & tricks die je morgen direct kunt toepassen. Schrijf je hier in zodat je geen LOB-update meer mist!

26 maart 2019
Onderwijsconferentie vmbo-mbo regio Utrecht ‘Op weg naar zelfstandigheid’ in de Munt (13.30 -17.00 uur, Utrecht). Samen met Karen Molhoek verzorg ik de workshop ‘Profielwerkstuk opent deuren naar mbo’.

1 april 2019
E-zine editie april

Denk je bij het zien van ongemotiveerde leerlingen: dit zou toch niet meer zo hoeven. Stilzitten en luisteren. Wie bepaalt er eigenlijk dat onderwijs er zo uit moet zien? Hup de school uit. Realistische projecten uitvoeren. Weer plezier in leren krijgen. Ga dan samen met mij de uitdaging aan om jouw onderwijs futureproof te maken