Editorial

Het schooljaar zit er bijna op. In mijn eerste baan in het mbo had ik een collega die op de dag nauwkeurig kon vertellen over hoeveel dagen het weer schoolvakantie was. Als jonge docent heb ik mij daar altijd over verbaasd. Wat bezielt iemand om daar zo mee bezig te zijn? Op mijn vraag waarom hij dit zo belangrijk vond, zei hij: "Dat is toch het mooiste aan werken in het onderwijs, die vele vakanties." In QUOTESenzo een mooie uitspraak hierover. Had ik die toen maar geweten, dan had ik deze zeker tegen mijn collega gezegd!

Het is iets wat aan het onderwijs kleeft. Als ik op verjaardagen vertel dat ik in het onderwijs werkt, krijg ik regelmatig de volgende reactie: "O,  dan heb jij lekker veel vakantiedagen." Ik knik dan altijd maar en ga er wijselijk niet op in. Ik weet wel beter. Veel vakantiedagen, ach dat is relatief. Voldoende vakantiedagen, dat heb ik zeker. Daarom bedacht ik mij het volgende: als het onderwijs dan toch zo'n vakantie-imago heeft, hoe kun je er dan voor zorgen dat je in je werk 365 dagen vakantiegevoel krijgt? Een mooi thema voor mijn video in de VIDEOfavorieten van deze maand.

Tsundocu 4Vakantie is voor mij altijd het moment om boeken die op de stapel zijn blijven liggen, nu eens te gaan lezen. En dat zijn er altijd heel wat. Ik lijd namelijk aan Tsundocu. Ik koop regelmatig boeken waarin ik dan begin en die vervolgens op de stapel belanden van nog verder te lezen boeken (op de foto de stapel voor deze zomer). En dan heb ik het nog niet eens over de stapel bibliotheekboeken waar ik regelmatig mee thuiskom.

Herkenbaar? In de BOEKchat een boek dat ik wel in één keer uitgelezen heb: De leraar die mijn leven veranderde. De verhalen in het boek deden mij terugdenken aan mijn eigen schooltijd. En aan leerlingen die ik les gegeven heb. Hoe zou het nu met ze zijn? Hoe kijken zij terug op hun schooltijd?

Zoals altijd maken de de-doe-direct-tip en de &KOOT agenda de E-zine weer compleet.

Veel lees- en kijkplezier!

Marianne

QUOTESenzo

Tel niet de dagen, maar laat de dagen tellen.

              Uitspraak van Muhammad Ali, bokser en activist

BOEKchat


leraar_die_mijn_leven_veranderde

In de boekhandel viel mijn oog op het boek met als titel De leraar die mijn leven veranderde. De titel triggerde mij. Na het lezen van de achterflap, las ik nog even snel het voorwoord. "Het is de stiekeme droom van iedere leraar. Dat je een verschil maakt. Dat je op een beslissend moment in het leven van een leerling iets wezenlijks kunt betekenen." Voor mij heel treffend en zeker ook mijn droom.

Het boek staat vol herkenbare verhalen. Verhalen van schrijvers over hun onderwijstijd. Over de leraar en zijn eigen-aardigheden, de recalcitrante leraar die lak heeft aan de regels op school en de leraar waarvan je zeker weet dat hij 'de pik op jou heeft'. Over bijnamen, (con-)rectoren en hun sancties en uiteindelijk zelf voor het onderwijs kiezen. Tijdens het lezen van het boek kwamen bij mij allerlei herinneringen aan mijn eigen schooltijd boven. Maar ook over leerlingen waaraan ik lesgegeven heb. Hoe hebben zij eigenlijk naar mij gekeken? In deze BOEKchat een kleine selectie van leuke anekdotes uit het boek. 

Je herkent hem vast wel, de geschiedenisleraar die zijn lessen aanschouwelijk maakt door historische gebeurtenissen na te spelen. "Waarvan wij ons weleens afvroegen wat zijn vrouw ervan zou vinden als ze wist dat hij weer eens tijgerend door het stoffige klaslokaal ging om de invasie van Normandië na te spelen." Ook ik had zo'n geschiedenisleraar. Een docent die zo opging in zijn verhaal dat mijn vriendin en ik ervoor zorgden niet op de eerste rij te zitten. Niet alleen vanwege de ongecontroleerde bewegingen maar ook vanwege 'het spreken met consumptie'.

Nog zo'n mooi verhaal, over de recalcitrante leraar die in de eerste klas tegen zijn principes een toets moest geven. "Ik vind het onzin maar er moet een cijfer op je rapport." Oplossing: hij stelde de toetsvragen hardop in de klas en gaf daarna zelf snel het antwoord. "Je hoefde dus alleen maar te luisteren en zorgen dat je bijbleef met overschrijven."

Wat dacht je van een rector die zijn strafmaat bepaalde op basis van de uitslag van een schaakpartij? "Een uit de les verwijderde leerling liet hij in zijn kamer tegen hem schaken, waarvan de strafmaat bij verlies tot ongekende hoogten zou stijgen." Ik ben bij mijn weten niet zo vaak uit de les gestuurd. Het verhaal dat mensen die vroeger op school niet in het gareel te houden waren, later zelf het onderwijs in gaan, gaat dus niet voor mij op.

Hoe klein de wereld is, blijkt ook weer tijdens het lezen van dit boek. Eén van de verhalen gaat over een school waar ik gewerkt heb, St. Bonifatius College in Utrecht (kortweg 'het Boni') en conrector Kuitenbrouwer (bijnaam 'Kuit') die veel leerlingen heeft leren vegen. "Met die bezem maakten we kilometers. Voor een klein vergrijp moest je de hal vegen. Anders deed je de kantine. Het absolute dieptepunt was de fietsenkelder." Herkenbaar dat straf-corvee, alhoewel ik het in mijn eigen schooltijd alleen kreeg bij te laat komen. Ik probeerde altijd ongemerkt langs de conciërge te glippen, zeker als ik het eerste uur die docent had die zelf altijd te laat kwam, om zo mijn veegstraf na schooltijd te ontlopen.

"De tragiek van de leraar: je komt er pas achter hoe geweldig ze waren als ze weg zijn (of jij van school af bent). Soms zelfs pas als je volwassen bent." Het boek is een eerbetoon aan het onderwijs en aan die ene persoon die alles anders maakte. Het zet je aan het denken over de rol die je nu voor jouw leerlingen speelt en laat je terugdenken aan je eigen schooltijd. Een luchtig en humoristisch boek, zeer geschikt als leesvoer in de zomervakantie.

VIDEOfavorieten: 365 dagen vakantiegevoel!

Aan het onderwijs kleeft een vakantie-imago. Hoe vaak ik al niet gehoord heb: "Zit je in het onderwijs? Nou, dan heb je wel heel vaak vakantie." Als het onderwijs dan toch zo'n vakantie-imago heeft, kunnen we er net zo goed gebruik van maken. In de video vertel ik je hoe jij ervoor kunt zorgen dat je in jouw werk 365 dagen vakantiegevoel krijgt.

De-doe-direct-tip van juli: in drie stappen naar 365 dagen vakantiegevoel

De zomervakantie staat op het punt van beginnen. Tijd om even stil te staan en je af te vragen: "Doe ik nog de dingen die ik wil doen in mijn werk?" Je doet dit via een drie-stappen-schrijfopdracht. In elke stap beantwoord je vragen. In drie stappen op weg naar werk dat jou op het lijf geschreven is. Want als je doet wat 100% bij je past, ervaar je het niet (meer) als werken. Dan heb je 365 dagen vakantiegevoel!

Zoek een rustige plek op. Begin bij stap 1. Lees de vragen door en ga dan gewoon schrijven.

Neem voor iedere stap 5 minuten (schrijf-)tijd.

Stap 1: Ken jezelf
  • Wanneer ga jij fluitend naar je werk?
  • Hoe ziet zo’n dag er dan uit?
Stap 2: Denk in mogelijkheden, niet in moeilijkheden
  • Wat wil jij neerzetten in je school?
  • Wat is jouw droom?
  • Wat moet je daarvoor doen? En vooral ook laten?
Stap 3: Actie en ga het doen!
  • Wat kun jij vandaag al doen op weg naar jouw droom?

Nog drie tips:

  1. Zet je favoriete muziek op, dan raak je meer gefocust.
  2. Schrijf aan een stuk door. Dus niet tussendoor overlezen of jezelf censureren.
  3. Gun jezelf dit kwartiertje tijd. Het levert je een leeg hoofd, rust en nieuwe inzichten op.

&KOOT agenda

5 september 2016
Verschijningsdatum volgende editie van de E-zine van &KOOT.

13 september 2016
Studiemiddag: 'Warme overdracht, het kan nog warmer!', over hoe vo, mbo, hbo en wo gezamenlijk kunnen werken aan kansen, talentontwikkeling en studiesucces van jongeren, vergadercentrum Domstad in Utrecht.
Meer info, klik hier.

Diverse data vanaf september 2016
Bijscholing voor docenten vmbo voor het werken met de nieuwe profielen.
Voor aanbod, data en locaties, klik hier.

4 november 2016
Van peilstok naar polsstok, het nationaal toetscongres VO, over hoe anders toetsen de kwaliteit en rendement van het onderwijs kan vergroten, 't Spant in Bussum.
Meer info, klik hier.