Maak van 2019 het beste jaar ooit!

(Leestijd: 2 minuten)

Het is de eerste maandag van de maand. Wat zeg ik van het jaar. Het is klokslag 12 uur, de sirene loeit, mijn E-zine ploft weer in je mailbox. Ik vind het super dat je zo’n trouwe lezer bent. Dat je iedere maand de tijd neemt om mijn E-zine te lezen. Ik wens je het allerbeste voor 2019 en hoop dat je grootste wens mag uitkomen.

Het jaar 2019. Voor de Chinezen wordt dit het jaar van het zwijn. Voor mij het jaar van de leerling. Het jaar waarin onderwijs samen met leerlingen ontworpen wordt, waarin de echte wereld het klaslokaal is, en waarin het draait om ervaringen opdoen die je van huis uit niet meekrijgt.

Ik vraag me regelmatig af wat er zou gebeuren als we de leerplicht afschaffen. Hoeveel pubers zouden er nog ’s ochtends hun bed uitkomen om naar school te gaan? In ieder geval minder dan nu. Want hoe we met z’n allen ook ons best doen, het huidige onderwijssysteem past niet bij het gros van de leerlingen.

Maar je kent me, ik ga niet bij de pakken neer zitten. Daarom heb ik 2019 uitgeroepen tot ‘Het jaar van de leerling’. Hoe maken wij van 2019 het beste jaar ooit? Wat gaan we daarvoor doen en vooral laten? Ik daag je uit met drie goede voornemens.

Voornemen 1: Wees 10 seconden stoer op de eerste schooldag van 2019

Wat doe jij normaal op de eerste dag na de kerstvakantie? Ik nodig je uit om deze dag met een stapel post-its in de hand bij de deur te staan. Op je sneakers ☺. Vraag je leerlingen hoe je samen met hen van 2019 het beste jaar ooit kunt maken. Welke wensen hebben zij? Voor de school, klas, lessen of LOB?


Voornemen 2: Ga fikkie stoken tijdens het eerste teamoverleg van 2019

Richt het eerste teamoverleg van 2019 eens anders in. Vervang de agenda door de memo’s van leerlingen. Maak van oeverloze praatsessies, inspirerende werksessies. Welke wensen van leerlingen gaan jullie in 2019 vervullen? Zet daarbij de werkvorm uit Koot’s Krachtvoer in: de omgekeerde brainstorm. Deze zorgt ervoor dat de vonk overslaat!


Voornemen 3: Fiks het in de eerste maanden van 2019

Vraag je na het eerste teamoverleg niet af of het wel kan, maar hoe het kan! Ga het gewoon doen. Welke kleinst mogelijke, eerste stap kun je vandaag al zetten? Enne, je hoeft het echt niet allemaal zelf te bedenken. In mijn serie Schooljutten heb ik voor jou voorbeelden en tips van andere scholen verzameld.

Dit zijn drie voornemens om van 2019 het beste jaar ooit te maken. Voor jezelf, collega’s en bovenal jouw leerlingen. Ben je er klaar voor?!

Als RotterDAME op onderwijsmissie geef ik je graag een schop onder je kont om de grootste wens van jouw leerlingen te laten uitkomen. Want 2019 heb ik niet voor niets uitgeroepen tot ‘Het jaar van de leerling’!

Marianne

&KOOT's Krachtvoer

(Lees/kijktijd: 2 minuten)

Waarderend leren


Het jaar 2019 wordt het jaar van de leerling. Geef leerlingen de ruimte om dingen op hun eigen manier te ontdekken. Op de website ‘waarderend leren’ vind je mooie voorbeelden hoe je dat kunt doen. Zo tover je een ‘big smile’ op het gezicht van jouw leerlingen.  

Omgekeerde brainstorm


Naast elkaar gaan zitten aan een vergadertafel. En dan komen tot inspirerende samenwerking? Knap als dat lukt. Hoe kan het anders? Zet de juiste werkvorm in! Bijvoorbeeld die van de omgekeerde brainstorm. Daarmee bereik je werksessies met meer vaart en impact.

&KOOT’s Agenda

(Leestijd: 1 minuut)

22 t/m 26 januari 2019
NOT 2019 in de Jaarbeurs Utrecht.

Bij stand van de Uitgeversgroep (stand 01.D072 ) kun je mijn nieuwe boek doorbladeren: LOB voor de theoretische leerweg. Met daarin o.a. een praktisch recept voor het profielwerkstuk.

17 januari 2019
&Koot maakt werkt van loopbaanleren. Mijn maandelijkse LOB-update met tips & tricks die je morgen direct kunt toepassen. Schrijf je hier in zodat je geen LOB-update meer mist!

4 februari 2019
E-zine editie februari

14 februari 2019
NVS-NVL congres ‘Dit is de kracht van LOB!’ bij Het Gooiland (10.00 – 16.00 uur, Hilversum).

Denk je bij het zien van ongemotiveerde leerlingen: dit zou toch niet meer zo hoeven. Stilzitten en luisteren. Wie bepaalt er eigenlijk dat onderwijs er zo uit moet zien? Hup de school uit. Realistische projecten uitvoeren. Weer plezier in leren krijgen. Ga dan samen met mij de uitdaging aan om jouw onderwijs futureproof te maken