Wat zit er voor moois bij jou om de hoek?

 

“Wat niet in de school kan, moet je buiten de deur zoeken.”

Dat is mijn motto.
Geen keukens in het pand voor nieuwe Horeca-opleidingen?
Dan zetten we in op kooklessen buiten de deur.
Door samen te werken met partnerscholen en horecabedrijven bij ons om de hoek.

Wat begon als een probleem, heeft uiteindelijk geleid tot een stevig samenwerkingsverband tussen onderwijs en bedrijfsleven in Flevoland. Een voorbeeld uit mijn onderwijscarrière waar ik nog steeds met trots op terugkijk.

Wat vragen leerlingen?

Ik kan het iedere school aanraden. Onderwijs combineren met ondernemerschap. Samenwerking zoeken met bedrijven en andere partners. Het levert namelijk onderwijs op waarvoor pubers graag hun bed uitkomen. Want jongeren gaan ‘aan’ van praktische opdrachten. Zij willen snappen hoe zaken in de ‘echte wereld’ werken.
Dat vraagt om onderwijs dat zich uitstrekt buiten de muren van de school. Met echte opdrachtgevers. Deze vorm van onderwijs zorgt voor meer leerplezier én glimmende oogjes bij leerlingen (én docenten). Wie wil dat nu niet?!

Wat vraagt LOB?

Daar komt nog iets bij. De invoering van Loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) vraagt om een praktisch onderwijsprogramma. Een programma dat leerlingen de kans biedt nieuwe ervaringen op te doen, op school en daarbuiten. Dus 1+1 = 2.
LOB als motor voor onderwijsontwikkeling noem ik dat. Want LOB in de meest ultieme vorm is ingebed in het curriculum, en de verantwoordelijkheid van iedereen in de school. Van mentor tot vakdocent, van conciërge tot schoolleider. Dat gaat niet vanzelf. Daar moet je bewust op sturen.

Wat vraagt partnerschap?

Wat ik echter zie, is dat veel scholen wel geld stoppen in cursussen voor het voeren van loopbaangesprekken maar niet in die van netwerkgesprekken. Terwijl netwerkgesprekken cruciaal zijn om partners aan je te binden. Door op zoek te gaan naar wat er voor moois bij jou op de hoek zit! Want partnerschap moet je niet laten afhangen van toevalligheden maar verankeren en voortdurend uitbouwen. Alleen dan lukt het je om een praktijkgerichte leeromgeving in te richten. Een omgeving die noodzakelijk is voor LOB, en onmisbaar voor het motiveren van leerlingen.

Wat doen andere scholen?

In mijn serie Schooljutten staan prachtige voorbeelden van scholen die mijn motto “Wat niet in de school kan, moet je buiten de deur zoeken” toepassen.
In deze E-zine voeg ik nog enkele voorbeelden toe. Deze komen uit het kwalitatief onderzoek ‘Samenwerking in de regio’ waaraan ik als onderzoeker heb meegewerkt.

Voorbeeld 1: Ondernemen doe je zo

Iedere klas krijgt een ondernemer uit de buurt als partner. De leerlingen kruipen in de huid van deze ondernemer. De ondernemer heeft een vraag voor hen. Iets wat hij graag uitgezocht wil hebben. De leerlingen starten met een analyse. Daarna maken zij iets concreets voor de ondernemer. Zij bouwen bijvoorbeeld een website of richten een etalage in.

‘Als wij met bedrijven werken, gebruiken wij een draaiboek waar alles in staat. Bedrijven kunnen niet omgaan met vage vragen van een school. De vraag moet concreet zijn: wat wil je, wanneer, hoeveel leerlingen, welke begeleiding, wat is de voorbereiding etc.
Gaat een ondernemer op school aan de slag, dan heeft hij ondersteuning nodig van een docent. In de praktijk verdwijnt de docent maar al te vaak. Daar heeft de ondernemer last van. Hij kent de leerlingen niet en heeft geen ervaring met klassenmanagement.’

Dit vind ik een mooi voorbeeld van een win-winsituatie. Niet alleen denken vanuit de belangen van de school, maar ook wat het de ondernemer uit de buurt kan opleveren. Daarnaast richt deze school zich op een brede samenwerking met bedrijven, dus niet alleen op het werven van stageplaatsen.

Voorbeeld 2: School als goede buur

Leerlingen gaan aan de slag in de wijk. In overleg met de bewonersvereniging van de wijk heeft de school diverse initiatieven bedacht. Bijvoorbeeld een klusdienst voor ouderen en een actie tegen zwerfvuil. Zo hebben leerlingen tijdens handvaardigheid prullenbakken beschilderd, die een plek gekregen hebben rond de school.

‘Wij voelen ons ook eigenaar van de wijk. Wij wonen en werken daar. Startend vanuit de wijk willen we het partnerschap steeds verder uitbreiden. Maar hoe kom je als partij in beeld bij bedrijven? Als locatiedirecteur legt ik vaak de eerste contacten. Ik ben o.a. lid van de bedrijvenkring. Zodra het om de inhoud gaat, doe ik een stapje terug. Dan nemen teamleiders en docenten het over. Zij maken concrete afspraken met de opdrachtgever. Wat ik belangrijk vind, is dat het initiatief steeds meer bij de docenten komt te liggen.’

Het mooie van dit voorbeeld zit voor mij in de wijze van netwerken. De school onderhoudt op diverse niveaus contacten met de samenwerkingspartners.

Nu jij?!

Wat zit er voor moois bij jou op de hoek? Kom jij geregeld langs een bedrijf en heb je geen idee wat ze daar doen? Spreekt de naam van het bedrijf je aan? Of misschien het pand waarin zij zitten?
Wees dan eens 10 seconde stoer. Loop binnen, vraag naar de meeste gastvrije (of grappige, invloedrijke, voorbeeldige) medewerker van het bedrijf en ga in gesprek. Ontdek wat je voor elkaar kunt betekenen. Want het is echt zo: “Wat niet in de school kan, moet je buiten de deur zoeken.”

Veel netwerkplezier!

Marianne

&KOOT’s Krachtvoer

 
Video: Leerlingen Artecollege krijgen ICT les op MBO College Buiten

Een mooi voorbeeld van vo en mbo komen in elkaars wereld. Vo-leerlingen ervaren hoe het werkt op het mbo, en werken met gereedschappen en materialen die ontbreken op hun eigen school. Een mooi en simpel voorbeeld van win-win (o ja, en LOB).

 
Download: Vijf tips voor partnerschap om de hoek

Samenwerking in de regio. Voor de één is dat gesneden koek, voor de ander nog een zoektocht. Daarom deel ik vijf praktische tips met je. Gebaseerd op eigen ervaring. Heb je vragen of hulp nodig, neem dan gerust contact met mij op.

&KOOT op Karwei

 

Dit keer ‘het dagboek van een onderwijskundig entrepreneur’. En dat allemaal door de vraag van een oud-collega op een verjaardagsfeest: “Wat doe jij eigenlijk de hele week?”

Maandag Ontwerptraject + Trainstormsessie
Op basis van gevoerde gesprekken en documentenanalyse een opzet gemaakt voor een maatwerktraject op praktijkschool het Atrium in Zoetermeer. In de middag een trainstormsessie (combi van training en brainstorm) met vijf overstapcoaches van het MBO College van Amsterdam over hoe hun nieuwe rol in een bestaande organisatie vorm te geven.

Dinsdag Marketing + Voorbereiding audit
Schrijven van content voor sociale media en mailing. Deze week voor aflevering 17 van Koot’s Kwesties en mijn maandelijkse LOB-mailing* met daarin altijd een handige tool. In de middag de voorbereiding van een audit bij de Entreeopleiding Verkoop/Mode. Afstemmen van doel, insteek en vragen met mede-auditoren. Altijd belangrijk.

* Wil je de LOB-mailing voortaan ontvangen, stuur me dan een mail, marianne@enkoot.nl

Woensdag Skype VA + Schrijfmiddag
De dag start met een Skypesessie met Ineke Kremers van Regeldaad. Zij beheert mijn website, plaatst content op sociale media, en nog veel meer. Daarna hup naar de Zumba, om vervolgens ’s middags ongestoord te werken aan het LOB-boek voor vmbo-tl dat in juni op de markt komt.

Donderdag Mantelzorg + Mastermindgroep
Dit is een bijzondere dag. Ten eerste omdat ik in mijn agenda tijd kan vrijmaken om mantelzorger voor mijn ouders te zijn. En ten tweede omdat ik in de middag en avond een bijzondere bijeenkomst heb met mijn Mastermindgroep (de Loungeladies). Een Foodmoodsessie met Claudia Lucardie van Vuur en Vlam. Een reis langs de zintuigen – proeven, ruiken, kijken, luisteren – met voor iedereen een gepersonaliseerd gerecht.

Vrijdag VO Next + 1001-dingen
In de ochtend een creatieve brainstormsessie bij K+V over stuurmanskunst in het onderwijs. Wat kunnen we leren van andere sectoren? Want ik wil altijd met één been buiten het onderwijs blijven staan. In de middag laatste hand gelegd aan boekrecensie voor het tijdschrift ‘Bij de Les’, en allerlei andere dingen: facturering, nieuwsbrieven lezen en interessante items daaruit mailen naar klanten, bellen, afspraken inplannen, enz.

&KOOT’s Agenda van februari en maart

 
19 februari 2018
Schooljutten vmbo-scholen in the lead, over een uniek techniekproject in Noord-Holland Noord waarin drie partijen samenwerken: onderwijs – overheid – bedrijfsleven. Een aflevering gemist? Klik dan hier

5 maart 2018
E-zine maart met als thema 'Tegendraads Toetsen'.

19 maart 2018
Aflevering 18 van de online videoserie Koot’s Kwesties: Schaduwonderwijs.
Een aflevering gemist? Klik dan hier.

Als jij in jouw netwerk leidinggevenden in het onderwijs hebt, dan is deze E-zine ook voor hen interessant. Voel je vrij om deze door te sturen. Via deze link kunnen zij zich abonneren op de E-zine. Als dank ontvangen zij direct mijn gratis e-boek 'Vijf tactieken voor schoolleiders om onderwijsverandering soepel te laten verlopen'.