Wat zit er in je dode hoek?

(Leestijd: 3 minuten)

“Als school een sportclub was, dan ging ik ervan af.”

Wat doet deze uitspraak met jou? Als mentor van deze leerling, staat ie bij mij in mijn geheugen gegrift. Ons onderwijssysteem past niet bij het gros van de leerlingen. Sindsdien ben ik op onderwijsmissie. Met teams onderwijs ontwerpen waarvoor pubers graag hun bed uitkomen.

Iedere dag ruik en snuif ik nieuwe ideeën op. Sommige zo simpel dat ik denk: waarom heb ik dat niet eerder bedacht? Duidelijk een gevalletje ‘dode hoek’! In deze E-zine ideeën die ik heb opgedaan tijdens de TEDxAmsterdamED. Een event over futureproof onderwijs, met 14 sprekers, een zaal vol gelijkgestemden en leerlingen op de catwalk.

1. Als we iedereen dezelfde pil geven, gaan er een hoop mensen dood.

Ja toch? Niet dan! Toch doen we het iedere dag in het onderwijs. Voor iedere leerling dezelfde remedie. Met als afsluiting ons paardenmiddel: het eindexamen. Wat we kunnen leren van de geneeskunde? Dat we onze behandeling voortaan ‘aflezen’ aan het DNA van de leerling. Wat heeft hij van ons nodig om tot volle bloei te komen? Onderwijs niet voor maar met de leerling creëren.

2. Sneakers zijn het geheime wapen in het onderwijs.

Iedereen wil gezien en gehoord worden. Waarom trekt een manager zich dan terug in zijn kantoor? Waarom staat een docent voorin de klas? Daarom dit jaar als kerstcadeau: een sneaker-bon. Sneakers nodigen immers uit tot lopen. Door de school, door de klas. Zodat iedere manager en docent zijn verborgen schatten ontdekt. Onder leerlingen. Onder collega’s. Dus koop sneakers, trek ze aan en ga aan de wandel. Praat, kijk, ruik en snuif!

3. Ons onderwijs ontbeert onvoorwaardelijke liefde.

Stilzitten en luisteren naar een ouder iemand die zijn waarheid verkondigt. Dat zie ik als ik bij scholen naar binnen gluur. Terwijl dit juist leidt tot passieve en ongemotiveerde leerlingen. Hoog tijd voor het Rotterdamse ‘doendenken’: op ontdekkingstocht gaan, verrast worden, je eigen leerroute bepalen. Wat daarvoor nodig is? Rotsvast vertrouwen in de leerling. En onvoorwaardelijke liefde!

4. Curiosity is the engine of all learning and imagination is it’s fuel.

Zo luidt het eerste van de tien geboden van leren in de 21e eeuw. Ik noem dat zelf: leergierigheid vanuit nieuwsgierigheid. We moeten leren om de leerling vrij te laten, zodat hij de wereld vanuit eigen interesse kan ontdekken. Geen leerling die als een spons klakkeloos leerstof opneemt, maar als glazenwasser zelf de regie pakt over zijn leerproces. De ramen zeemt om te kunnen zien wat er zich buiten afspeelt. Onderwijs in en over de echte wereld.

5. De wereld verandert zo snel, dat kun je als onderwijs nooit bijhouden.

Denkkracht van jongeren hebben we nodig om maatschappelijk vraagstukken te tackelen. Ons onderwijs bereidt hen daar echter niet op voor. Dus laat de lesmethode los en geef leerlingen de ruimte om oplossingen te bedenken voor (grote) problemen in de wereld. Want in iedere leerling schuilt een Boyan Slat. Aan ons de taak om hun creativiteit te triggeren.

Futureproof onderwijs. We zijn er nog lang niet. Er zit nog een hoop in onze dode hoek. Wat pak jij vandaag op om futureproof onderwijs een stap dichterbij te brengen? Want als we iets nieuws willen creëren, hebben we iets nieuws te doen. Geen woorden maar daden!

Marianne

&KOOT's Krachtvoer

(Leestijd: 2 minuten)

We Own The School


Onderwijs niet voor maar met de leerling creëren. Dat kan met het spel We Own The School. Het heeft tot doel om het gesprek op gang te brengen over ‘eigenaarschap van leren’. Door het spel te spelen ontdek je hoe leerlingen, docenten en schoolleiding eigenaarschap ervaren en krijg je ideeën voor vervolgstappen.

Leren voor morgen

Hoe ziet de school van morgen eruit? Laat je in het boek meevoeren naar de toekomst, startend vanuit trends die nu zichtbaar zijn. Laat je inspireren door voorbeelden van innovatieve scholen. Zet de dialoogvragen in om met collega’s in gesprek te gaan. Maar laat het niet bij woorden, ga vooral aan de slag!

Lees mijn recensie over het boek in Bij de Les Magazine.

&KOOT’s Agenda

(Leestijd: 1 minuut)

3 december 2018
Workshop Werkvormen die Werken bij Cultuurbeleving Looeind (13.30 - 17.00, Liempde).

13 december 2018
&Koot maakt werkt van loopbaanleren. Mijn maandelijkse LOB-update met tips & tricks die je morgen direct kunt toepassen.
Schrijf je hier in zodat je geen LOB-update meer mist!

Denk je bij het zien van ongemotiveerde leerlingen: dit zou toch niet meer zo hoeven. Stilzitten en luisteren. Wie bepaalt er eigenlijk dat onderwijs er zo uit moet zien? Hup de school uit. Realistische projecten uitvoeren. Weer plezier in leren krijgen. Ga dan samen met mij de uitdaging aan om jouw onderwijs futureproof te maken