Onderwijsverandering is soms net een 1 april grap!?

(Leestijd: 2 minuten)

Het is vandaag 1 april. De dag van de 1 april grappen. Zowel in Nederland als diverse landen om ons heen. In Duitsland noemt men het heel toepasselijk Narrentag. Terwijl Fransen spreken over Poisson d’Avril. Letterlijk vertaald Aprilvis. Kids proberen elkaar namelijk stiekem een papieren vis op de rug te plakken. Dat doet mij terugdenken aan mijn kindertijd. Stiekem ‘X is gek’ op iemands rug plakken.
Om vervolgens helemaal dubbel te liggen van het lachen. In Groot-Brittannië kent men Fool’s Day. Je kunt tot 12 uur AM grappen maken, anders ben je zelf een ‘fool’.

Goeie grappen

Ieder jaar ben ik weer benieuwd met welke grappen bedrijven komen. Weet jij nog welke 1 april grappen er vorig jaar gemaakt zijn? Zo niet, dan helpt deze video. Je kliko besturen met een app op je telefoon. Ik zou er zo intrappen. Of de Efteling die als eerste baby’s toelaat in de Python. Je kunt het Efteling-gevoel immers niet vroeg genoeg krijgen. Het zou kunnen. Maar baby’s? Nee!?

Rake reacties

Deze 1 april grap is alweer wat ouder, maar niet minder briljant. Google gaat een zelfrijdende fiets op de markt brengen. Hilarisch!

Mensen reageren op verschillende manieren op zo’n 1 april grap.
- Gaaf. Dit wil ik ook ….
- Klinkt wel goed. Maar hoe zit het eigenlijk met …
- ‘Pleurt op’. Dat geloof je toch zelf niet …

Deze reacties hoor je niet alleen bij 1 april grappen. Je hoort het ook bij onderwijsverandering. Want: Onderwijsverandering is soms net een 1 april grap!?

Gaaf. Dit wil ik ook …

Zo reageren collega’s die de verandering al helemaal voor zich zien. Zij kunnen niet wachten om de verandering door te voeren. Het liefst pakken zij het vraagstuk vandaag al aan. Deze collega’s reageren vanuit een diep verlangen: “Hoe gaaf zou het zijn als we dat zouden kunnen bereiken.”
In de veranderliteratuur noemt men dit de initiatiefnemers. Zij beginnen gewoon, en steken de eerste groep collega’s - de gangmakers - aan om mee te doen.

Klinkt wel goed. Maar hoe zit het eigenlijk met …

Niet iedere collega staat te springen om direct mee te doen. Je hebt altijd collega’s die nog even afwachten. Zij hebben nog wel wat vragen. Collega’s van het kaliber eerst zien, dan geloven. Door hen juist bij de verandering te betrekken, houd je jezelf scherp. Door hun kritische vragen. Deze groep collega’s zijn de volgers. Je hebt vroege en late volgers, afhankelijk van het moment waarop zij aanhaken.

Pleurt op. Dit geloof je toch zelf niet …

Zo reageren collega’s die al veel veranderingen voorbij hebben zien komen. Zij willen alles het liefst bij het oude houden. Geen fratsen. Wat is er mis met hoe we het nu doen? Of: dat hebben we –tig jaar geleden ook al eens geprobeerd. Toen werkte het ook niet!
In de veranderliteratuur zijn dit de achterblijvers. Daar moet je niet te veel tijd aan verspillen. Misschien dat een enkeling later in het traject nog 1800 omdraait als hij met eigen ogen ziet dat de verandering wel degelijk werkt. Dat is dan - wat ik noem - een wat verlate volger.

Welke rol neem jij in een verandertraject? Ben jij een initiatiefnemer, of meer een vroege volger? En welke rol pakken jouw collega’s? Wie zijn gangmakers? En wie de late volgers? Elke groep is nodig bij het werken aan innovatief onderwijs. Met leerlingen, ouders, docenten, schoolleiding en bedrijfsleven. Op weg naar onderwijs waarvoor pubers én docenten graag hun bed uitkomen!
Vind je het lastig om je rol te pakken, weet dan dat ik je daar graag bij help. Sterker nog, ik doe niets liever. Zodat jouw onderwijsverandering geen 1 april grap wordt!

Marianne

&KOOT's Krachtvoer

(Lees/kijktijd: 1 tot 4 minuten)

Het geheim achter Waldorf & Statler


In ieder verandertraject zitten zij op het balkon. Mopperkonten Waldorf & Statler. Eerst een rake opmerking gevolgd door een schaterende lach. Het lijkt wel of ze het nergens mee eens zijn. Maar schijn bedriegt. ‘De broers’ van Waldorf & Statler proberen je iets duidelijk te maken. Over het verandertraject. Wat weten zij wat jij (nog) niet weet?

Ga in gesprek met je team


Iedere verandering heeft een winst- en verliesrekening. Bespreek met je team wat de verandering hen kan opleveren. Maar bespreek ook wat het hen kost. In het boekje Ga in gesprek met je team. Hoe neem ik mijn collega’s mee in een innovatietraject? vind je handreikingen en tips om een verandertraject in te gaan.

&KOOT’s Agenda

(Leestijd: 1 minuut)

18 april 2019
&Koot maakt werkt van loopbaanleren. Mijn maandelijkse LOB-update met tips & tricks die je morgen direct kunt toepassen. Schrijf je hier in zodat je geen LOB-update meer mist!

3 juni 2019
E-zine editie juni (vanwege de meivakantie verschijnt de E-zine de eerste maandag van mei niet).

 

Denk je bij het zien van ongemotiveerde leerlingen: dit zou toch niet meer zo hoeven. Stilzitten en luisteren. Wie bepaalt er eigenlijk dat onderwijs er zo uit moet zien? Hup de school uit. Realistische projecten uitvoeren. Weer plezier in leren krijgen. Ga dan samen met mij de uitdaging aan om jouw onderwijs futureproof te maken